Overslaan en naar de inhoud gaan

Retailers zetten weer het mes in prijzen A-merken

De supermarktwereld maakt zich op voor een nieuwe slag in de prijzenoorlog.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Albert Heijn verlaagt zaterdag de prijzen van ruim duizend A-merk producten en Plus komt dinsdag met een prijsverlaging van duizend artikelen, meldt het ANP.

related partner content for mobile comes here

Volgens AH gaat het om producten van A-merken die dagelijks worden gekocht, zoals Heineken-bier, Campina-yoghurt en Spa Fruit.

De prijsverlagingen maken deel uit van een drie weken durende reclamecampagne voor A-merken.

Plus kondigde vandaag zijn prijsactie aan met paginagrote advertenties in de landelijke dagbladen. Tot de artikelen die Plus blijvend in prijs verlaagt, behoren onder meer schoonmaakmiddelen.

Foodmagazine deed overigens onderzoek onder 550 consumenten en hun waardering van A- en huismerken. Conclusie: de groei van huismerken in de supermarkt stagneert.

Consumenten zijn volgens onderzoek van het blad minder snel enthousiast over eigen merken omdat deze zich te weinig zouden onderscheiden van A-merken. Ook heeft het winkelend publiek over het algemeen wat minder vertrouwen in de kwaliteit van huismerken.

Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse consument duidelijk op zoek is naar merken die opvallen. In dit kader valt het volgens de onderzoekers te begrijpen dat ondernemingen zich gaan focussen op een beperkt aantal sterke merken.

Een deel van het winkelend publiek vindt dat de kwaliteit van de huismerken in de supermarkten niet altijd van een goed niveau is.
Er zou nog steeds een duidelijk verschil merkbaar zijn met A-merken. Overigens wordt het imago van de huismerken bij een kwaliteitssupermarkt als Albert Heijn hoger ingeschat dan bij prijsvechters.

De meldt overigens dat Albert Heijn nog steeds een behoorlijke volumegroei ziet, ook bij de huismerken.
Een AH-woordvoerder: 'Een alternatief van de bestaande A-merken wordt door onze klanten hoog gewaardeerd. Wij blijven daarom inzetten op het eigen merk, bijvoorbeeld via innovatie.'

De 100 grootste merken zijn in ons land na jaren van omzetdaling weer flink aan het groeien. De groei van huismerken is volgens de onderzoekers echter duidelijk aan het afnemen. In 2006 bedroeg de toename van eigen merken nog 1,2 % en over vorig jaar is de inschatting een groei van 0,8 %.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in