Overslaan en naar de inhoud gaan

De eerste, niet de beste

Te veel nadruk op de kwaliteit kan productinnovatie en snelle marktintroductie in de weg staan.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met name Japanse hightechbedrijven hebben nogal eens last van risicomijding: de angst om een nieuw product op de markt te brengen als niet álle kwaliteitsrisico’s zijn uitgesloten. Het ontaardt vaak in het eindeloos testen van producten om er vooral zeker van te zijn dat er helemaal niets kan misgaan als de spullen eenmaal op de markt komen.

related partner content for mobile comes here

Daardoor worden deze firma’s nogal eens de gevangene van hun degelijke reputatie. Ze kunnen onvoldoende inspelen op de snel veranderende technische ontwikkelingen en de behoeften van de consument.

De beste remedie daartegen is een zogeheten iteratief ontwikkelingsproces, waarin op basis van de veranderende vraag uit de markt van tijd tot tijd aanpassingen kunnen worden doorgevoerd.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker nu overal ter wereld onderdelen van het innovatieproces zo vaak worden geoutsourced. Toch zou een beetje minder angst voor verandering geen kwaad kunnen. Consumenten snappen heus wel dat echt nieuwe producten nu eenmaal kinderziekten vertonen en ze houden daar in hun koopgedrag ook rekening mee.

En een beetje risico nemen loont vaak ook, zoals Apple bewees met zijn iPod: ondanks twijfels over de duurzaamheid werd 'de andere mp3-speler' een megasucces.

Bron: California Management Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in