De eerste, niet de beste
Met name Japanse hightechbedrijven hebben nogal eens last van risicomijding: de angst om een nieuw product op de markt te brengen als niet álle kwaliteitsrisico’s zijn uitgesloten. Het ontaardt vaak in het eindeloos testen van producten om er vooral zeker van te zijn dat er helemaal niets kan misgaan als de spullen eenmaal op de markt komen.
Daardoor worden deze firma’s nogal eens de gevangene van hun degelijke reputatie. Ze kunnen onvoldoende inspelen op de snel veranderende technische ontwikkelingen en de behoeften van de consument.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe beste remedie daartegen is een zogeheten iteratief ontwikkelingsproces, waarin op basis van de veranderende vraag uit de markt van tijd tot tijd aanpassingen kunnen worden doorgevoerd.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker nu overal ter wereld onderdelen van het innovatieproces zo vaak worden geoutsourced. Toch zou een beetje minder angst voor verandering geen kwaad kunnen. Consumenten snappen heus wel dat echt nieuwe producten nu eenmaal kinderziekten vertonen en ze houden daar in hun koopgedrag ook rekening mee.
En een beetje risico nemen loont vaak ook, zoals Apple bewees met zijn iPod: ondanks twijfels over de duurzaamheid werd 'de andere mp3-speler' een megasucces.
Bron: California Management Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid