Reclamebranche nog niet uit dal


Eerst het goede nieuws: in 2002 hebben de Amerikaanse reclamebureaus het iets beter gedaan dan in het jaar daarvoor. Terwijl de omzetten in 2001 nog een krimp lieten zien, viel er over vorig jaar een bescheiden omzetstijging van 0,6 procent te noteren. Toch zitten er wel wat zorgwekkende kanten aan de cijfers. Want de groei was vooral te danken aan de aan de bureaugroepen gelieerde mediabureaus. De inkomsten uit het maken van reclamecampagnes namen met 0,1 procent af.
Behalve in de omzetten veranderde er ook in de ranglijsten niet veel. De top-drie van internationale bureaugroepen bleef ongewijzigd. Na Omnicom volgen, net als in 2001, Interpublic en WPP. De eerste Europese groep vinden we op nummer vier: het Franse Publicis wist het Japanse Dentsu in te halen. In de ranglijst van Amerikaanse reclamebureaus bleef JWT op de eerste plaats, gevolgd door Leo Burnett en McCann-Erickson, die van plaats wisselden. Opvallende daler was FCB, dat onder meer DaimlerChrysler en Quaker Oats van zijn klantenlijst moest schrappen. Het zorgde voor een inkomensdaling van bijna dertig procent. De gevolgen waren naar rato: eenderde van het personeel mocht vertrekken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>Bron: advertising age<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid