Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamebranche nog niet uit dal

Het gaat niet geweldig met de Amerikaanse reclamebranche. De groei is het afgelopen jaar minimaal geweest, concludeert Advertising Age in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eerst het goede nieuws: in 2002 hebben de Amerikaanse reclamebureaus het iets beter gedaan dan in het jaar daarvoor. Terwijl de omzetten in 2001 nog een krimp lieten zien, viel er over vorig jaar een bescheiden omzetstijging van 0,6 procent te noteren. Toch zitten er wel wat zorgwekkende kanten aan de cijfers. Want de groei was vooral te danken aan de aan de bureaugroepen gelieerde mediabureaus. De inkomsten uit het maken van reclamecampagnes namen met 0,1 procent af.

related partner content for mobile comes here

Behalve in de omzetten veranderde er ook in de ranglijsten niet veel. De top-drie van internationale bureaugroepen bleef ongewijzigd. Na Omnicom volgen, net als in 2001, Interpublic en WPP. De eerste Europese groep vinden we op nummer vier: het Franse Publicis wist het Japanse Dentsu in te halen. In de ranglijst van Amerikaanse reclamebureaus bleef JWT op de eerste plaats, gevolgd door Leo Burnett en McCann-Erickson, die van plaats wisselden. Opvallende daler was FCB, dat onder meer DaimlerChrysler en Quaker Oats van zijn klantenlijst moest schrappen. Het zorgde voor een inkomensdaling van bijna dertig procent. De gevolgen waren naar rato: eenderde van het personeel mocht vertrekken.

< SIZE=1>Bron: advertising age<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in