Adverteerders miskennen kracht beelden


Bij het zien van een zwaan denken heel wat Nederlanders aan KLM. Cowboys worden met Marlboro geassocieerd en bij veel kattenliefhebbers gaan, als ze een takje peterselie zien, de gedachten onwillekeurig uit naar Sheba. Deze en andere voorbeelden tonen aan hoe krachtig beelden in de reclame kunnen zijn. Sterke, voor het desbetreffende merk unieke beelden zorgen ervoor dat de consument direct de associatie met het merk legt.
Dat is allemaal al langer bekend, maar toch weten maar weinig adverteerders het potentieel van beelden te benutten. Duits onderzoek wijst uit dat slechts een op de vijf tv-commercials ‘key-visuals’ bevat. Vaak denken adverteerders wel dat hun campagne over zulke sleutelbeelden beschikt, maar ze zijn maar zelden uniek. Met een gezellig tafereel in koffiereclame ben je er nog niet: zo’n beeld is te generiek om voor het merk onderscheidend te zijn.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBehalve creativiteit en relevantie is bij het ontwikkelen van key-visuals een lange adem geboden: de sleutelbeelden moeten jarenlang herhaald worden om te beklijven. Dat geduld lijkt vaak te ontbreken. Het not-invented-here syndroom is daar debet aan. Personele wisselingen bij marketingafdelingen en reclamebureaus leidden veelvuldig ook tot wisselingen in campagnes. Wat meer respect voor het erfgoed en wat minder veranderingsdrift, dat zou veel merken ten goede komen.
<#FONT SIZE=1>Bron: werben & verkaufen<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid