Overslaan en naar de inhoud gaan

Adverteerders miskennen kracht beelden

Dat een beeld meer zegt dan duizend woorden, weten we al heel lang. Toch zijn er maar weinig adverteerders die pregnante beelden een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij het zien van een zwaan denken heel wat Nederlanders aan KLM. Cowboys worden met Marlboro geassocieerd en bij veel kattenliefhebbers gaan, als ze een takje peterselie zien, de gedachten onwillekeurig uit naar Sheba. Deze en andere voorbeelden tonen aan hoe krachtig beelden in de reclame kunnen zijn. Sterke, voor het desbetreffende merk unieke beelden zorgen ervoor dat de consument direct de associatie met het merk legt.

related partner content for mobile comes here

Dat is allemaal al langer bekend, maar toch weten maar weinig adverteerders het potentieel van beelden te benutten. Duits onderzoek wijst uit dat slechts een op de vijf tv-commercials ‘key-visuals’ bevat. Vaak denken adverteerders wel dat hun campagne over zulke sleutelbeelden beschikt, maar ze zijn maar zelden uniek. Met een gezellig tafereel in koffiereclame ben je er nog niet: zo’n beeld is te generiek om voor het merk onderscheidend te zijn.

Behalve creativiteit en relevantie is bij het ontwikkelen van key-visuals een lange adem geboden: de sleutelbeelden moeten jarenlang herhaald worden om te beklijven. Dat geduld lijkt vaak te ontbreken. Het not-invented-here syndroom is daar debet aan. Personele wisselingen bij marketingafdelingen en reclamebureaus leidden veelvuldig ook tot wisselingen in campagnes. Wat meer respect voor het erfgoed en wat minder veranderingsdrift, dat zou veel merken ten goede komen.

< SIZE=1>Bron: werben & verkaufen<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in