Reclame maakt programma leuker
Dat blijkt uit onderzoek van Leif Nelson (University of California, San Diego), Tom Meyvis en Jeff Galak (New York University) dat in augustus wordt gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Consumer Research.
Zonder dat consumenten zich ervan bewust zijn, neemt hun plezier in tv-programma’s geleidelijk af terwijl ze kijken, blijkt uit het onderzoek. Dit komt volgens de onderzoekers door gewenning. De wetenschappers deden een studie waarin deelnemers programma’s bekeken die al dan niet werden onderbroken. Ook al vonden de proefpersonen de commercials niet leuk, degenen die het programma zagen met reclame-onderbrekingen, waardeerden het meer dan degenen die ononderbroken naar hetzelfde programma keken.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe wetenschappers concluderen hieruit dat de onderbrekingen voorkomen dat er gewenning optreedt, en mensen het programma daardoor leuker vinden. ‘Snelle en complexe series als '24' profiteren waarschijnlijk niet van interrupties, omdat kijkers hieraan niet zo snel wennen’, denken de auteurs.
‘Een verrassende uitkomst’, vindt directeur Paul van Niekerk van Spot, het Nederlandse kenniscentrum voor televisiereclame. De resultaten bevestigen het idee dat Van Niekerk al had. ‘Vermoedelijk is het aantrekkelijk voor de kijker om de spanningsboog bij televisieprogramma’s af en toe te doorbreken, om even op adem te komen. Reclame biedt dan een welkome afleiding. Je hoort dit ook vaak terug van televisiekijkers en ik denk dat dit universeel is.’ Van Niekerk kent geen soortgelijk onderzoek onder Nederlandse consumenten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid