Overslaan en naar de inhoud gaan

Provincie Noord-Brabant wint Galjaardprijs

Met de campagne B-Riders beloont de provincie mensen die de fiets naar het werk nemen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Logeion Galjaardprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een onderscheidend project op het gebied van overheidscommunicatie. 

related partner content for mobile comes here

De provincie Noord-Brabant werkte voor samen met communicatiebureau Beaumont. Men bedacht een stimuleringsprogramma om mensen middels een financiele prikkel uit de auto en op de fiets te lokken. Een speciale app moest de gedragsverandering bijhouden.

De uiteindelijke strategie werd bepaald aan de hand van een uitgebreide analyse van de doelgroep en stakeholders: eerst werd de juiste doelgroep bepaald en keek men naar wie het meeste belang had bij succes. Uiteindelijk werden de pijlen gericht op werkgevers en de verkopers van (elektrische) fietsen. Hen werd gevraagd de campagne te promoten. Dat lukte, met 100 procent conversie op de actiewebsite, en 2000 aanmelders (doel was 1350) die een levendige community opbouwden.

Volgens juryvoorzitter Guido Rijnja keek de jury vooral naar &;wat werkt&;. ‘Hoe de overheidsorganisatie haar doelen weet te verbinden aan wat mensen echt beweegt. Zelfs letterlijk, want de provincie Noord-Brabant en Beaumont slaagden erin om mensen duurzaam op de fiets te krijgen’, aldus Rijnja.

De vier overige genomineerden: de Nederlandse Transplantatie Stichting met het theaterconcept Project Do’orgaan, de Ideeënbrouwerij met het sociale platform Gouda Bruist, de gemeente Enschede met het traject Henk Ontwerpt en Rijkswaterstaat met Sociale media, the next level. De laatste mocht de publiekprijs mee naar huis nemen.

Annemarie Jorritsma
De Galjaardlezing werd dit jaar verzorgd door de burgemeester van Almere, Annemarie Jorritsma. Ze uitte haar verbazing over het feit dat mensen nauwelijks op de hoogte zijn van wat de gemeente doet. &;We overschatten systematisch het bereik van onze overheidsvoorlichting&;, aldus de burgemeester. 

De burgemeester (op de foto temidden van de winnaars van de juryprijs) gaf aan een flink deel van het budget dat bestemd is voor de transitie naar de participatiewet in 2015, juist te besteden aan communicatie: ‘Want als er minder geld is, is er meer communicatie nodig.’ Jorritsma: ‘Hoe meer we een beroep doen op de zelfredzaamheid van de burger, des te meer zullen we moeten investeren in communicatie.’

De Galjaardprijs, dit jaar voor de elfde maal uitgereikt, is een prijs voor de meest innovatieve, inspirerende en effectieve overheidscommunicatie-actie, die tevens een bijdrage levert aan de professionalisering van het vakgebied en bijdraagt aan gedragsverandering.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in