Overslaan en naar de inhoud gaan

Professor Steenkamp van UVT: ‘Keuze voor Algemeen Dagblad als moedermerk is verkeerd’

‘Wil umbrella branding echt effect hebben, dan is het belangrijk dat het moedermerk heel sterk is. Bij het AD en de daaraan gekoppelde…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hij onderbouwt: ‘De regionale kranten zijn zelf vaak al een vrij sterk merk in een bepaalde regio. Wat heeft een regionale krant dan aan een AD-label?’

related partner content for mobile comes here

Steenkamp heeft met name problemen met het gebrekkige profiel van het AD: ‘Wat is het imago van iemand die het Algemeen Dagblad leest? Vlees noch vis is geen imago.’

Hij zegt dat er risico’s kleven aan het gebruik van een zwak moedermerk zoals het AD: ‘Het is nu onduidelijk wat de positionering van verschillende kranten in de regio is. Is het eigen merk belangrijker dan het paraplumerk, of juist niet? Is het nu een regionale versie van het AD, of een regionale krant met een AD-zegen eroverheen? De voordelen van umbrella branding zijn zwakker naarmate het merk dat er over heen wordt geplakt minder sterk is. Ook hangt het af van de kracht waarmee een moedermerk in de markt wordt gepusht. Uiteindelijk zijn er twee merken die vechten om de aandacht: het moedermerk en het merk dat eronder hangt. Dat geeft verwarring.’

En: ‘Het enige unieke aspect aan de regionale krant ondergraaf je door er een paraplumerk als het AD boven te hangen. Op het moment dat mensen het gevoel krijgen dat deze krant niet meer echt van en voor de mensen in de regio is, dan denk ik dat een aantal bestaande lezers afhaakt.’

Steenkamp zegt dat uitgever PCM beter een nieuw paraplu-merk had kunnen bedenken: ‘Ik heb zelf onderzoek gedaan in vijf Europese landen naar productintroducties bij fastmoving consumergoods. Nieuwe producten die geïntroduceerd werden onder een bestaand sterk merk scoorden significant hogere verkopen in het jaar na introductie vergeleken met producten die niet onder het label van een sterk merk werden geïntroduceerd. In het geval van het Algemeen Dagblad moet je je alsnog afvragen wat de waarde is van het AD als moedermerk. Het zal wel helpen dat mensen het AD kennen. Je hebt een zekere brand awareness waar je in zo’n geval gebruik van kunt maken. Het AD heeft natuurlijk wel merkbekendheid, maar ik denk niet veel meer dan dat.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in