Overslaan en naar de inhoud gaan

Samsom aangetreden als Vea-voorzitter

Herberth Jan Samsom heeft gisteren tijdens de algemene ledenvergadering van de Vea de voorzittershamer overgenomen van Jacques Kuyf. Samsom…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kuyf is na vier jaar afgetreden, omdat hij, volgens officiële lezing, in tijdproblemen zou zijn gekomen door de oprichting van zijn eigen bureau They. Ook Kioe Yap en Michel van Honk (BVH) namen afscheid. Jan Knaap (Van Walbeek etcetera), Jack de Graaff (Publicis) en Kees-Jan Rozestraten (De Combinatie van Factoren) traden toe tot het Vea-bestuur.

related partner content for mobile comes here

In zijn ‘state of the union’ sprak Samsom over het broze, maar wel degelijk aanwezige herstel van de reclame- en communicatiebranche. Een belangrijke trend is de noodzaak van effectiviteit. ‘De tijd van reclame als geloofshandeling, de tijd van ‘praatjes’ is definitief voorbij. Bureaus moeten een trusted advisor zijn.’
Daarbij hoort volgens Samsom transparantie over werkwijze en resultaat. Hij schuwde niet een van de stokpaardjes van de Vea uit de kast te halen door te zeggen dat tegenover aangetoonde waardegroei aan klantzijde een adequate honorering hoort te staan.

De Vea blijft bezig met een onderwerp als bureaucompetities. Uit de bedrijfsenquête blijkt dat het senior management van bureaus 20 à 30 procent van de tijd bezig is met new business. ‘Vaak blijkt achteraf dat de investering niet in overeenstemming is geweest met de uiteindelijke assignment.’
De nieuwe voorzitter kondigde aan dat alle bureaucompetities en accountwisselingen voortaan worden opgeslagen in een database. ‘Niet om een zwarte lijst aan te leggen, maar wel als informatiebrion voor bureaumanagers zodat zij beter kunnen beslissen of ze deze beker wel of niet aan zich voorbij willen laten gaan.’

Verder sprak Samsom over een nieuw onderzoek van het CMC naar het exacte economisch nut van de bedrijfstak. Vea, BVA, Spot en Nuv financieren dit onderzoek. Hij noemde de communicatiebranche een belangrijk onderdeel van de Nederlandse creatieve industrie, die in steeds belangrijkere mate het internationaal aanzien bepaalt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in