Samsom aangetreden als Vea-voorzitter


Kuyf is na vier jaar afgetreden, omdat hij, volgens officiële lezing, in tijdproblemen zou zijn gekomen door de oprichting van zijn eigen bureau They. Ook Kioe Yap en Michel van Honk (BVH) namen afscheid. Jan Knaap (Van Walbeek etcetera), Jack de Graaff (Publicis) en Kees-Jan Rozestraten (De Combinatie van Factoren) traden toe tot het Vea-bestuur.
In zijn ‘state of the union’ sprak Samsom over het broze, maar wel degelijk aanwezige herstel van de reclame- en communicatiebranche. Een belangrijke trend is de noodzaak van effectiviteit. ‘De tijd van reclame als geloofshandeling, de tijd van ‘praatjes’ is definitief voorbij. Bureaus moeten een trusted advisor zijn.’
Daarbij hoort volgens Samsom transparantie over werkwijze en resultaat. Hij schuwde niet een van de stokpaardjes van de Vea uit de kast te halen door te zeggen dat tegenover aangetoonde waardegroei aan klantzijde een adequate honorering hoort te staan.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
De Vea blijft bezig met een onderwerp als bureaucompetities. Uit de bedrijfsenquête blijkt dat het senior management van bureaus 20 à 30 procent van de tijd bezig is met new business. ‘Vaak blijkt achteraf dat de investering niet in overeenstemming is geweest met de uiteindelijke assignment.’
De nieuwe voorzitter kondigde aan dat alle bureaucompetities en accountwisselingen voortaan worden opgeslagen in een database. ‘Niet om een zwarte lijst aan te leggen, maar wel als informatiebrion voor bureaumanagers zodat zij beter kunnen beslissen of ze deze beker wel of niet aan zich voorbij willen laten gaan.’
Verder sprak Samsom over een nieuw onderzoek van het CMC naar het exacte economisch nut van de bedrijfstak. Vea, BVA, Spot en Nuv financieren dit onderzoek. Hij noemde de communicatiebranche een belangrijk onderdeel van de Nederlandse creatieve industrie, die in steeds belangrijkere mate het internationaal aanzien bepaalt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid