Overslaan en naar de inhoud gaan

Prijs gezonde voedingsmiddelen stijgt stuk sneller dan van ongezonde

De prijs van gezonde voeding steeg afgelopen jaar twee keer harder dan de prijs voor ongezond eten.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De prijs van gezonde voedingsmiddelen als melk, eieren, fruit en noten is de afgelopen jaren in verhouding sneller gestegen dan de prijs van ongezonde voeding. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in samenwerking met het Voedingscentrum berekend.

related partner content for mobile comes here

IJs
In de afgelopen tien jaar ging de prijs van voedingsmiddelen die door het Voedingscentrum als gezond worden bestempeld met 22 procent omhoog. Ongezonde producten stegen in die periode in doorsnee met 13 procent. Producten als ijs, snoep en suiker werden in de meetperiode zelfs goedkoper.

Melk
Halfvolle en magere melk kenden met een plus van 60 procent in tien jaar tijd de sterkste prijsstijging. Eieren werden 37 procent duurder, terwijl voor vers fruit 28 procent meer moest worden betaald. Verse groente steeg ook in prijs. Maar de plus van 9 procent viel lager uit dan het gemiddelde voor alle etenswaren. Voor een boodschappenkar vol voedsel waren consumenten vorig jaar gemiddeld 18 procent meer kwijt dan tien jaar eerder.

Koffie
Ook bronwater, koffie en thee werden in verhouding fors duurder. In vergelijking met 2007 stonden deze producten gemiddeld voor 30 procent meer op de kassabon. Ook de prijs van bier en frisdrank steeg harder dan gemiddeld.

Patat
Vorig jaar steeg de prijs voor eten gemiddeld met 2,7 procent. Daarmee komt 2017 op plek twee als het gaat om sterkste prijsstijgingen het afgelopen decennium. Alleen in 2008 liepen de prijzen nog harder op. De prijs van gezonde voeding steeg afgelopen jaar twee keer harder dan de prijs voor ongezond eten.

Bron: ANP
Beeld: 123rf

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in