Postbus 51: Vea hekelt standpunt Bakker


De pijlen van Bakker richten zich vooral op de zogenoemde instrumentele, dus gedragsveranderende campagnes. Volgens de Vea bewijzen voorbeelden als ‘Bob jij of Bob ik?’ en de ‘Fietslicht aan’ campagne dat er geen twijfel hoeft de bestaan over het feit dat goede consistente communicatie effectief is.
‘Allereerst is niet iedere Postbus 51-campagne gericht op gedrag, sommige overheidscampagnes zijn slechts van informatieve aard. Ten tweede: goede consistente communicatie is effectief, daar bestaat geen twijfel over’, zegt Vea-directeur Frans Blanchard (VEA-directeur). ‘Postbus 51-spots gaan doorgaans over attitude- of gedragsverandering. Een gegeven is dat daar vaak wel meer voor nodig is dan reclamespots.’
Vea-voorzitter Jacques Kuyf noemt de door Bert Bakker aangehaalde discussie bovenal ongenuanceerd. ‘Het effectbejag van Bakker gaat voorbij aan het feit dat de overheid soms gewoon beter moet uitleggen waarom een campagne wordt gevoerd.’ Pas als de relevantie van een campagne duidelijk is bij het publiek heeft het ook zin om een campagne te voeren. ‘Zo’n Bob-campage was duidelijk: drinken en verkeer gaat niet samen. Maar voor veel mensen is de gedachte achter bijvoorbeeld de actuele ‘Nederland leeft met water’-campagne op zijn minst wazig.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid