Overslaan en naar de inhoud gaan

Postbus 51: Vea hekelt standpunt Bakker

De conclusie van D66-Kamerlid Bert Bakker, die naar aanleiding van onderzoek beweert dat Postbus 51-campagnes steeds vaker nutteloos zijn,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De pijlen van Bakker richten zich vooral op de zogenoemde instrumentele, dus gedragsveranderende campagnes. Volgens de Vea bewijzen voorbeelden als ‘Bob jij of Bob ik?’ en de ‘Fietslicht aan’ campagne dat er geen twijfel hoeft de bestaan over het feit dat goede consistente communicatie effectief is.
‘Allereerst is niet iedere Postbus 51-campagne gericht op gedrag, sommige overheidscampagnes zijn slechts van informatieve aard. Ten tweede: goede consistente communicatie is effectief, daar bestaat geen twijfel over’, zegt Vea-directeur Frans Blanchard (VEA-directeur). ‘Postbus 51-spots gaan doorgaans over attitude- of gedragsverandering. Een gegeven is dat daar vaak wel meer voor nodig is dan reclamespots.’

related partner content for mobile comes here

Vea-voorzitter Jacques Kuyf noemt de door Bert Bakker aangehaalde discussie bovenal ongenuanceerd. ‘Het effectbejag van Bakker gaat voorbij aan het feit dat de overheid soms gewoon beter moet uitleggen waarom een campagne wordt gevoerd.’ Pas als de relevantie van een campagne duidelijk is bij het publiek heeft het ook zin om een campagne te voeren. ‘Zo’n Bob-campage was duidelijk: drinken en verkeer gaat niet samen. Maar voor veel mensen is de gedachte achter bijvoorbeeld de actuele ‘Nederland leeft met water’-campagne op zijn minst wazig.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in