Politieke partijen: hoe doen ze het online?


Wie zet het meeste social networking in in zijn campagnestrategie? Het Amsterdamse social media marketingbureau SocialMedia8 deed er onderzoek naar. De meeste partijen onderhouden meerdere social-networkprofielen, maar besteden niet aan ieder profiel evenveel aandacht.
De onderzoekers brachten in april in kaart welke politieke partijen op welke sociale netwerken actief zijn. Er is niet alleen gekeken naar de sociale activiteit van de politieke partijen, maar ook naar de sociale netwerken die door de lijsttrekkers en andere prominenten worden bijgehouden. Social Media8 keek naar de profielen van de meest bekende politieke partijen op Hyves, Twitter, Youtube en Facebook. Van de twitterende prominenten werden Maxime Verhagen (CDA), Femke Halsema (Groenlinks), Diederik Samsom (PvdA). Geert Wilder (PVV), Rita Verdonk (TON), Alexander Pechtold (D66), Harry van Bommel (SP), Ed Anker (ChristenUnie)en Paul de Krom (VVD) bekeken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
In het onderzoek wordt door middel van een social activity index in kaart gebracht op welke sociale netwerken welke partijen en partijleden actief zijn. De index is opgemaakt uit het aantal volgers en fans in combinatie met hoe lang het profiel al bestaat.
De meeste partijen onderhouden meerdere social netwerk profielen, zo blijkt, maar besteden niet aan ieder profiel evenveel aandacht. Groenlinks scoort overall zeer hoog, de PVV laag. Die partij heeft geen twitteraccount en de minste fans op Facebook en Hyves. Van de prominenten scoort Rita Verdonk gemiddeld het hoogste, Harry van Bommel het laagste.
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat linkse partijen in het social media landschap behoorlijk hoog scoren, maar dat bij de prominenten de meer rechtse partijen juist bovenaan staan. Het volledige onderzoek is te vinden op www.socialmedia8.com/politiek.
SocialMedia8 oprichter Igor Beuker: ‘Op dit moment zetten Nederlandse politici sociale netwerken vooral in om hun boodschap af te vuren op potentiële nieuwe kiezers. Sociale netwerken worden maar mondjesmaat ingezet om te luisteren naar kiezers of om sociale interactie rondom belangrijke thema's tot stand te brengen. In dit opzicht kunnen onze politici nog veel leren van de sociale media mentaliteit van Barack Obama.'
Merkpositionering van de Nederlandse politieke partijen
Een ander bureau, Social Embassy, brengt op dit moment in kaart hoe het zit met de de online (merk)positionering van de Nederlandse politieke partijen.
Op basis van analyse van circa 100 duizend online berichten (online nieuwsberichten, weblogs, forums, Twitter) over Nederlandse politieke partijen, geplaatst in week 14 tot en met week 18 van 2010, heeft Social Embassy een eerste ‘Social Brand Map’ gemaakt van tien politieke partijen.
Dat is een diagram dat inzicht geeft in de kracht van een merk, of in dit geval de naam van een politieke partij, in online conversaties. Op basis van de hoeveelheid online conversaties (buzz) van een merk en het sentiment van de buzz (positief versus negatief), worden merken ingedeeld als hero, potential of zero.
Uit dit onderzoek blijkt dat het aantal online berichten over politieke partijen explosief toeneemt. Werden in de eerste week van april nog zo’n 4.500 online berichten gevonden, halverwege april steeg dit aantal tot bijna 25.000 per week.
In online conversaties worden CDA en PvdA het vaakst genoemd. Hoewel minder vaak genoemd, is het sentiment rond D66 het meest positief in online conversaties. VVD ontwikkelt zich gedurende de periode het meest positief; het aantal online conversaties over de partij en het sentiment nemen gestaag toe.
Nieuwssites genereren de meeste online buzz voor politieke partijen. Partijen zouden zich echter ook actief moeten richten op weblogs en forums, omdat daar de meeste discussie over thema´s, programma’s en peilingen plaatsvindt. Twitter speelt, zoals verwacht, in toenemende mate een belangrijke rol bij het verspreiden van opinies en nieuws.
De politieke onderwerpen die relatief veel buzz veroorzaken zijn bijvoorbeeld Europa, de economie en de hypotheekrenteaftrek. Partijen die het meest in combinatie met deze onderwerpen worden genoemd zijn CDA, VVD en D66.
Socialembassy social media_brandmap_politics_april_mei2010
View more documents from Social Embassy.
Bereikbaarheid sites
Uptrends.com heeft de afgelopen dertig dagen de voorpagina van de landelijke politieke partijen iedere 5 minuten gecontroleerd. Bezoekers van ChristenUnie konden de website het minst bereiken. De website was de afgelopen 30 dagen ongeveer 9,36 uur niet te bereiken. Dit kwam door een grote storing op 13 mei waardoor de website een groot gedeelte van de dag niet bekeken kon worden. Maar ook de websites van de Partij voor de Dieren en VVD waren niet goed bereikbaar. De website van de SGP is niet meegenomen in dit onderzoek omdat iedere zondag de website gesloten is in verband met de zondagsrust.
Het CDA en SP behalen een bereikbaarheidspercentage van 99,9 procent wat goed is. GroenLinks, D66, Partij voor de Vrijheid, PVDA en Trots op Nederland behaalden een score van 100 procent wat een uitstekende prestatie is, volgens Uptrends.com.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid