Overslaan en naar de inhoud gaan

Forrester: 'Online display advertising groeit sterk'

Forrester geeft in het rapport ‘Western European Online Advertising Forecast Through 2014’ aan dat het herstel in de markt is ingezet.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Forrester geeft aan dat in 2009 de totale uitgaven op het gebied van display ad-uitgaven en search 9,6 miljard euro waren, en dat deze naar verwachting zullen stijgen tot 13,9 miljard in 2014. Als er dieper op de resultaten wordt ingegaan, ziet Forrester dat online display advertising sterk groeiende is, ondanks dat het in 2009 slechts met 1 procent groeide. Door bijvoorbeeld verbeterde targeting en betere rich ad-formats raken meer marketeers overtuigd dat het goed is een groter deel van het budget richting online te schuiven. Display zal in 2010 een groei van vier procent laten zien, en tegen 2013 in de dubbele cijfers terechtkomen.

Vooral rich ad-formats zoals pre-roll video-ads en op flash gebaseerde advertenties zullen zorgen voor meer online uitgaven. 2099 was het eerste jaar waarin deze formaten meer groei lieten zien dan traditionelere online advertenties. In 2014, zo verwacht Forrester, zullen rich ads zo’n 63 procent van online display ad-uitgaven voor hun rekening nemen en marketeers zullen meer dan een miljard euro hieraan uitgeven.

Search echter heeft de sterkste groei al achter de rug. Searchmarketing zal dit jaar met 11 procent groeien, vorig jaar was dat nog 15 procent. Het heeft nog steeds het grootste aandeel in de interactieve-marketingruimte (met in 2009 twee keer zoveel omzet in Europa als online display advertising) en dat zal volgens het onderzoeksbureau ook nog wel even zo blijven, maar de rek is er wel uit. Oorzaak is het feit dat de markt volwassen is geworden. Tenzij er bijzondere ontwikkelingen op het gebied van searchtechnologie zullen komen, verwacht Forrester dat in 2012 online display ad-uitgaven groter zullen zijn dan search-uitgaven.

Ten slotte nog een tip van Forrester: Vanwege de recessie zijn er voor Europese marketeers op dit moment nog steeds goede deals te halen als het gaat om display advertising. Dus als je wilt experimenteren, nu is het moment want je kunt het voor ongeveer de helft van de prijs doen in vergelijking met vorig jaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in