Overslaan en naar de inhoud gaan

Picnic 2008: online en fysieke wereld vinden elkaar

Afgelopen dagen liep ik rond op Picnic, het evenement op het Westergasterrein dat ooit de naam was voor de crossmedia week, maar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen dagen liep ik rond op , het evenement op het Westergasterrein dat ooit de naam was voor de crossmedia week, maar tegenwoordig een begrip op zichzelf is. Dit jaar was de derde editie.

related partner content for mobile comes here

Er is al veel verslag gedaan over verschillende sprekers op verschillende blogs, maar welke overall conclusie kun je trekken uit al die praatjes? Is er een overkoepelde thema te ontdekken? Ik heb er voor mij wel een uit gehaald: de hernieuwde connectie tussen online en de fysieke wereld.

Online is niet meer weg te denken, en we gaan steeds meer online doen. We vergelijken online, we kopen online, we communiceren online, maken online vrienden, zitten in de online kroeg en werken online. Niet zo gek als 90% van de Nederlanders op het internet te vinden is. Daarbij is internet bovendien veel meer dan de website; de website is geëxplodeerd.

Terugkijkend op Picnic vind ik het interessant te zien hoe we de online wereld steeds meer connectie zoekt met de fysieke. Dat uitte zich op verschillende manieren:

Als eerste het ontstaan van het internet der dingen. Alles krijgt verbinding met het netwerk, alle objecten worden connected objects of Cobjects zoals Rafi Haladjian van Violet (de maker van het Wifi-konijn) dat noemt. Fysieke producten krijgen via RFID tags een verbinding met het netwerk.

deelde daarbij zijn visie over de toekomst van adaptieve steden die de impulsen van zijn bewoners gebruiken om het uiterlijk aan te passen. Denk aan de beelden uit de film Minority Report waar de muren schermen zijn en de (commerciële) boodschappen worden aangepast aan degene die voorbij loopt.

Daarbij was de aandacht voor data visualisaties opvallend. Er waren vele waar de virtuele activiteiten zichtbaar worden gemaakt. Het lijkt een logisch gevolg van het inzichtelijk maken van de groter wordende datastromen en deze te vertalen naar tastbare en relevante beelden.

Wat moet een marketeer daarmee? Een mooi illustratie daarvoor gaf Nike. Zij presenteerden de , de combi van Nike en de iPod. De data die wordt verzameld bij het lopen kun je op een prachtige manier visualiseren. Maar vooral interessant is hoe ze via community vorming het vertalen naar evenementen rond het merk. Een van de learnings van Nike is dat lopen meer en meer een sociale activiteit wordt. Via Nike+ brengen ze communities bij elkaar op basis van hun loopgedrag in plaats van bestaande sociale relaties. Reversed connecting.

Picnic bewijst weer dat het terugvertalen van het online gedrag naar fysieke ervaringen een interessant startpunt is voor nieuwe concepten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in