Onderzoek: televisie van de toekomst is sociaal


Het Belgische onderzoeksbureau InSites Consulting heeft de consument in een web 2.0 omgeving mee laten denken over de televisie van de toekomst. De gegenereerde ideeën werden verder besproken in een online community gedurende 6 weken.
De gebrekkige belangstelling voor de integratie van pc en tv is de eerste trend. Een tweede trend sluit op deze eerste aan: de tv als communicatiemiddel. Concreet gaat het dan om ideeën zoals communiceren met andere kijkers over een programma, of deelnemen aan spelprogramma’s. Daar voelt de consument nog wel voor. Laatste trend is de populariteit van ‘tv à la carte’. Kiezen wat je zelf wenst te zien op het tijdstip dat je zelf kiest. Dat spreekt consumenten wel aan.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen stapje verder gaat user generated content, waarbij mensen hun eigen video’s of programma’s kunnen uitzenden. Dit laatste is slechts voor een select publiek interessant. Uit de community blijkt vooral de schrik voor ongewenste content op de televisie wat zou kunnen leiden tot minder grip op wat kinderen op tv zien.
Andere ideeën die door een beperkte groep werden ondersteund waren: interactieve opleidingen via tv, live concerten bijwonen, lezen van tijdschriften en kranten, opslaan van noodnummers op je tv die onmiddellijk hulpdiensten contacteren bij problemen, touchscreenfuncties.
De online brainstorm werd georganiseerd met 121 Vlamingen. Aan hen werd gevraagd om eerst zelf te na te denken over de televisie van de toekomst. Deelnemers moesten geen rekening houden met de technische mogelijkheden.
In de online community werden ideeën uit de brainstorm verder getoetst. Gedurende 6 weken hebben 100 Vlamingen over de tv van de toekomst gediscussieerd. Om inspiratie te geven, werden af en toe sprekers vanuit de industrie aan het woord gelaten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid