Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: televisie van de toekomst is sociaal

Vraag consumenten hoe de tv van de toekomst er uitziet en je krijgt een helder antwoord: er is zeer beperkte vraag naar integratie tussen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Belgische onderzoeksbureau InSites Consulting heeft de consument in een web 2.0 omgeving mee laten denken over de televisie van de toekomst. De gegenereerde ideeën werden verder besproken in een online community gedurende 6 weken.

related partner content for mobile comes here

De gebrekkige belangstelling voor de integratie van pc en tv is de eerste trend. Een tweede trend sluit op deze eerste aan: de tv als communicatiemiddel. Concreet gaat het dan om ideeën zoals communiceren met andere kijkers over een programma, of deelnemen aan spelprogramma’s. Daar voelt de consument nog wel voor. Laatste trend is de populariteit van ‘tv à la carte’. Kiezen wat je zelf wenst te zien op het tijdstip dat je zelf kiest. Dat spreekt consumenten wel aan.

Een stapje verder gaat user generated content, waarbij mensen hun eigen video’s of programma’s kunnen uitzenden. Dit laatste is slechts voor een select publiek interessant. Uit de community blijkt vooral de schrik voor ongewenste content op de televisie wat zou kunnen leiden tot minder grip op wat kinderen op tv zien.

Andere ideeën die door een beperkte groep werden ondersteund waren: interactieve opleidingen via tv, live concerten bijwonen, lezen van tijdschriften en kranten, opslaan van noodnummers op je tv die onmiddellijk hulpdiensten contacteren bij problemen, touchscreenfuncties.

De online brainstorm werd georganiseerd met 121 Vlamingen. Aan hen werd gevraagd om eerst zelf te na te denken over de televisie van de toekomst. Deelnemers moesten geen rekening houden met de technische mogelijkheden.

In de online community werden ideeën uit de brainstorm verder getoetst. Gedurende 6 weken hebben 100 Vlamingen over de tv van de toekomst gediscussieerd. Om inspiratie te geven, werden af en toe sprekers vanuit de industrie aan het woord gelaten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in