Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: 'Marketeers kunnen via apps koopgedrag consumenten sturen'

Marketeers kunnen via apps het koopgedrag van consumenten sturen. Dat is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek dat de Universiteit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor dit onderzoek werden 15.000 smartphone- en tabletgebruikers in Nederland en de Verenigde Staten ondervraagd. De uitkomsten bieden marketeers belangrijke handvatten om de marketingwaarde van apps te vergroten. 

related partner content for mobile comes here

Halfjaar

In een halfjaar tijd onderzocht de Universiteit Utrecht de invloed van apps op het koopgedrag van consumenten. De belangrijkste conclusie: apps zijn invloedrijk. Maar liefst 95% van de ondervraagden raadpleegt de app ten minste één keer voordat ze een product kopen. Deze momenten bieden marketeers dus een uitgelezen kans om klanten te beïnvloeden tijdens hun aankoopproces.

Een belangrijke kanttekening bij deze conclusie is dat de verwachting die consumenten hebben van apps, afhangt van hun fase in het aankoopproces. Zo wil in de aanschaffase maar liefst 83% van de mensen graag een sms ontvangen over de status van hun bestelling, terwijl naderhand 49% geen pushberichten wil krijgen op basis van eerdere aankopen. De onderzoekers raden marketeers aan hun app te laten inspelen op de fase waarin consumenten zich bevinden. Zo kunnen zij het aankoopproces aanzienlijk ondersteunen en versnellen.

Belang van dit onderzoek

Deze (en andere) uitkomsten uit het rapport Mobile applications analysis of Online Customer Engagementzijn zeer welkom. Ze bieden marketeers namelijk wetenschappelijke inzichten in apps. Veel onderbouwde kennis daarover bestaat er nog niet, aangezien de app een jong verschijnsel is. De onderzoeksresultaten van de Universiteit Utrecht stellen marketeers in staat een gefundeerde marketingstrategie voor apps uit te zetten in plaats van intuïtief te werk te gaan.

Hele rapport

Benieuwd naar overige uitkomsten en .

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in