Overslaan en naar de inhoud gaan

Nog faster food met YES.TAP

Kenneth Yip wil dat je je tijd niet meer verspilt door in een vervelende rij te staan voor je eten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Niet om te bestellen, en niet om te betalen. Allemaal dankzij een simpele chip in je telefoon, vergelijkbaar met die van een ov-chipkaart. YES.TAP moet het gaan doen.

Het viel Kenneth op dat je in fastfoodrestaurants tijdens piekuren vaak ruim tien minuten in de rij staat om je bestelling te plaatsen, en daarna binnen een halve minuut je eten krijgt. In Canada ging hij met dat idee aan de slag, later werd het enthousiast ontvangen door een aantal executives van McDonald’s. Die besloten er vol voor te gaan.

Near Field Communication
heeft een systeem ontwikkeld om te bestellen en te betalen door gebruik te maken van Near Field Communication (NFC) op mobiele apparaten. Kenneth: “Je scant wat je wilt eten vanaf een menukaart die voorzien is van een NFC-chip en je betaalt met je telefoon wanneer het jou uitkomt. We richten ons momenteel vooral op de voedsel- en cateringsector, maar we passen onze dienst ook toe in bijvoorbeeld retail.”

Liever naar Europa
YES.TAP komt voort uit het start-up-acceleratorprogramma , dat het kersverse bedrijf aan een groot netwerk hielp in Europa. Dat YES.TAP niet meteen de pijlen richt op de VS, fastfoodnatie bij uitstek, heeft volgens Kenneth een belangrijke reden. “Europeanen, Nederlanders voorop, staan open voor innovatie. Bovendien heeft Apple in Noord-Amerika een veel groter marktaandeel. De NFC-chip, die alleen in het laatste model van Apple zit, is niet beschikbaar voor ontwikkelaars. Veel Android-apparaten geven al jaren vrije toegang tot de chip voor ontwikkelaars.” Overigens is NFC geen vereiste voor YES.TAP. Het bedrijf zet het vooral in om de gebruikerservaring te verbeteren.

Geen onnodige rij en geen boodschappen
“Aanvankelijk was ons idee alleen b2c bedoeld, maar we zagen nog een andere markt. Nederlanders, bijvoorbeeld, vind ik opvallend punctueel. Twaalf uur is lunchtijd, zo zagen we bij Vodafone, en dat zorgt voor rijen in de kantine. Met onze mobiele oplossing kun je dat skippen, en betalen wanneer het je uitkomt. Voor Google Nederland hebben we bedacht om in de kantine een grote televisie op te hangen die veertien avondmaaltijden toont. Werknemers kiezen met hun mobiele telefoon een van de gerechten die ze ’s avonds thuis willen eten. Als ze vóór vier uur ’s middags bestellen, levert een partner van ons de verse, voorverpakte ingrediënten om vijf uur op kantoor af. Google-werknemers hoeven alleen nog maar te koken en te kauwen.” Dit zijn nog maar twee voorbeelden van wat er met YES.TAP allemaal mogelijk is.

Toekomst
“Het bestel- en betaalplatform dat we hebben gemaakt, kun je het beste vergelijken met een soort mal die in verschillende situaties toegepast kan worden. Zolang het gaat over bestellen en betalen, kunnen wij een oplossing bieden. Hier gaan we nu verder op borduren. Op de korte termijn willen we groeien in Europa, maar op de lange termijn willen we natuurlijk de wereld veroveren.”

De voorinschrijvingen voor de Innovation Awards 2015 zijn geopend. Jouw innovatieve concept, of dat van een ander tippen? Dat kan op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in