Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe media worden opgepikt

Marketingbureau DeliveryonDemand liet TNS NIPO onderzoeken in welke mate Nederlanders nieuwe technologieën oppikken. Zo leest meer dan de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

TNS Nipo peilde 288 personen tussen de 18 en 65 jaar over nieuwe media. Wat blijkt:

related partner content for mobile comes here
  • 54 procent van alle Nederlanders maakt actief gebruik van weblogs,
  • 72 procent speelt tenminste 1 maal per week webspelletjes,
  • Audio-downloaden blijft met 23 procent nog beperkt; radio-luisteren via internet lijkt met een dagbereik van 5 procent veelbelovend,
  • 23 procent verstuurt dagelijks sms-jes,
  • Narrowcasting) levert inmiddels bereik. 76 procent is de netwerken opgevallen,
  • 32 procent heeft op de mobiele telefoon Bluetooth ingeschakeld. Maar liefst 54 procent kent het verschijnsel weblog en geeft aan weblogs op te zoeken. 28 procent hiervan doet dit al dagelijks, 64 procent tenminste eenmaal per week. Als redenen van het weblog bezoek worden genoemd: nieuwsgierig-heid (54 procent), up-to-date blijven (37 procent), informatie opdoen (27 procent) en vermaak (40 procent).Adri Ulfman, directeur DoD vertaalt die mogelijkheden voor marketeers: ‘We zien hier de argumenten terug die vroeger veelal toebedeeld werden aan de opinietijdschriften en de vakbladen. Als adverteerders effectief gebruik willen maken van deze plekken op het internet, zullen ze moeten aansluiten bij deze informatiefunctie. Met de boodschappen zullen ze moeten inspelen op onderwerp en opinie. Met algemene commerciële, traffic-genererende boodschappen veroorzaakt men alleen irritatie en inefficiënte contacten.’ Gaming Computerspellen hebben inmiddels 73 procent van alle Nederlanders ‘te pakken’. 29 procent van deze groep, 21 procent van alle Nederlanders, speelt daarbij dus al dagelijks een spelletje. 72 procent tenminste een keer per week. Het overgrote deel van de spellen is ofwel geïnstalleerde of gedownloade software (66 procent) of zijn spellen van een websites (68 procent). Het potentiële bereik van spel websites is derhalve 49 procent. Op dagelijkse basis is het potentiële bereik 14 procent. Ulfman: ‘Uit de onderzoeksresultaten komt een duidelijk beeld naar boven. Nederland lijkt onverzadigbaar qua behoefte (drang) naar dit soort entertainment. De spelshows en spelprogramma’s op TV scoren nog altijd behoorlijke kijkcijfers. De Nederlander geeft echter blijk over nog vele andere ‘dode’ momenten te beschikken die gevuld kunnen en moeten worden met dit soort ‘spanning’. Mp3’s Slechts 23 procent geeft aan weleens audiobestanden naar MP3-speler of iPod te downloaden. 83 procent hiervan doet dat tenminste eenmaal per maand (30 procent tenminste 1x per week). Ulfman: ‘Als audio wordt gedownload dan is het nog meestal naar cd om het vervolgen in cd-speler of walkman af te spelen. Of de MP3-speler naast de mobiele telefoon en PDA (o.a. Blackberrry) ook nog een vaste en ruime plek zal krijgen in het dagmenu lijkt twijfelachtig. Vooral nu ook digitale radio zich, zowel qua aanbod als luistergedrag, lijkt te gaan ontwikkelen.’ 40 procent van de respondenten heeft digitale radiozenders gezocht en gevonden. 50 procent hiervan luistert tenminste eenmaal per week en 14 procent elke dag. Ulfman: ‘Met een dagbereik van 5.6 procent is er weliswaar nog geen omvangrijk volume, maar er is wel een snelle start gemaakt.’ 58 procent van alle luisteraars zegt met name naar radio via internet te luisteren terwijl men met andere zaken bezig is. Sms De sms is inmiddels algemeen gemeengoed geworden. 89 procent verstuurt sms’en en 32 procent elke dag. Ulfman: ‘Maar het is niet meer dan een alertservice. Redenen voor het versturen van een sms zijn: aangeven waar ik ben; afspraak maken / bevestigen / teken van leven geven / geen zin in lang telefoongesprek. Herkenbare argumentaties. Hierin ligt ook de kracht van het fenomeen.’ Narrowcasting De opmars van digitale beeldschermnetwerken op diverse locaties is de Nederlander inmiddels opgevallen.Uflman: ‘76 procent is best een hoog cijfer van mensen die aangeven dat deze netwerken hen inmiddels zijn opgevallen. De schermen staan tegenwoordig ook in meerdere typen locaties. Locaties waar in principe een massapubliek bereikt zou kunnen worden. Voorbeelden: McDonalds (48 procent heeft dit netwerk inmiddels ontdekt), warenhuizen (37 pro-cent), café / restaurant (37 procent), treinstations/Schiphol (33 procent) en banken (24 procent). Dit zijn de openbare gelegenheden met de hoogste bekendheid.’ De onderzoekresultaten suggereren volgens Ulfman duidelijk dat de beeldschermnetwerken inmiddels een plek hebben gekregen in de belangstelling van de bezoeker van deze locaties. ‘Men verwacht er bruikbare informatie. In stijl en afgestemd op de locatie en setting kan hier een gepast, commercieel gebruik van gemaakt worden.’ Bluetooth Slechts 32 procent geeft aan Bluetooth ingeschakeld te hebben. Ulfman: ‘Ondanks het feit dat het onderzoek laat zien dat slechts 1 procent ‘weet niet’ heeft geantwoord, weiger ik te geloven dat het ‘32 procent-antwoord’ de werkelijkheid weerspiegelt. De verkoopcijfers van mobiele toestellen geven namelijk een andere verwachting. Echter, voor de commerciële adoptie van dit fenomeen is de uitkomst 32 procent ontluisterend. De consument geeft aan niet te begrijpen wat Bluetooth voor hem/haar betekent. Wat hij hiervoor krijgt en wat hij er mee kan. De industrie heeft hier nog een slag te slaan.'
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in