Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders willen Postbus 51-campagne over lenen

Als het aan de Nederlanders ligt, verdwijnen de tv-commercials over lenen direct van de buis. Veel liever krijgen ze heldere voorlichting…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit onderzoek van Blauw Research onder 531 Nederlanders, in opdracht van kredietverstrekker InterBank. 91 procent van de respondenten vindt de reclames irritant, 86 procent noemt ze zelfs misleidend. 79 procent wil graag door de overheid worden voorgelicht over lenen en vindt Postbus 51 daarvoor goed geschikt.

related partner content for mobile comes here

66 Procent zapt meteen weg als er een leencommercial op tv is. Slechts 11 procent geeft aan niet meteen naar de afstandsbediening te grijpen. Vooral laagopgeleide Nederlanders (24 procent) begrijpen niet dat consumenten zitten te zeuren over de commercials over lenen, bij middelbaar (11 procent) en hoger (12 procent) opgeleiden is dit maar een kleine groep.

Meer dan de helft van de Nederlanders zegt nooit een lening te zullen afsluiten met een kredietverstrekker of intermediair die adverteert op tv. ‘Ik heb het gevoel dat er informatie wordt verzwegen’, zegt 67 procent. Ook denken veel Nederlanders dat er altijd een addertje onder het gras zit (44 procent). Vrouwen (54 procent) zijn hierin achterdochtiger dan mannen (35 procent). Een klachtenlijn voor tv-commercials over lenen is bij 59 procent van harte welkom.

Voorlichting over verantwoord omgaan met geld moet al vroeg beginnen. Het liefst al op de middelbare school, vinden 2 op de 3 Nederlanders. 90 Procent vindt dat ook in het voortgezet onderwijs aandacht voor dit onderwerp moet komen. Meer dan eenderde ziet hierin een rol voor kredietverstrekkers weggelegd (35 procent). Niet alleen op school, maar ook thuis moet over geld worden gesproken, zeggen veel Nederlanders. Meer dan eenderde is van mening dat ouders tekort schieten in de financiële opvoeding als jongeren onder de 21 jaar onverantwoorde leningen afsluiten.

U kunt het volledige onderzoeksrapport downloaden

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in