Overslaan en naar de inhoud gaan

E-mailmarketing award voor Postbank

Postbank won afgelopen donderdag een gouden EMMA voor zijn e-mailmarketingstrategie. Essent ontving een zilveren EMMA.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De prijs werd uitgereikt aan het eind van de jaarlijkse e-mailmarketingconferentie. De andere winnaars, Bertolli, Martinair, TPG Post en Van Gogh Museum behaalden een bronzen EMMA.

related partner content for mobile comes here

E-mailmarketingbureau RapidSugar ondersteunde twee winnende cases, namelijk die van de Postbank en TPG Post.

Postbank wint de prijs omdat de bank de ‘dialoog’aangaat met jongeren en studenten. Volgens juryvoorzitter Marc Borgers gedragen jongeren en studenten zich steeds meer als kritische consumenten, waardoor de effectiviteit van de commerciële uitingen afneemt. ‘De Postbank gaat met deze doelgroep de dialoog aan. Door een ingenieus gebouwd framework is de Postbank in staat een persoonlijke nieuwsbrief te sturen gebaseerd op productbezit, demografie, financiële events, klikgedrag en door de klant afgegeven zachte informatie.' Door deze verregaande segmentatie beschikt de Postbank over meer dan 2000 nieuwsbriefversies. Ga je op kamers? Dan krijg je een andere nieuwsbrief dan wanneer je net een lening hebt afgesloten.

Uit de eerste tests -het programma draait nog niet zo lang- blijkt dat de openratio 18 procent hoger is. De clickthroughrate is zelfs met 65 procent gestegen. De jury twijfelde tussen een zilveren en gouden EMMA, maar 'de kracht van het concept heeft uiteindelijk de doorslag gegeven’, aldus Borgers.

Essent (in samenwerking met Veritate) heeft volgens de jury e-mail volledig geïntegreerd in het bedrijfsproces, waarbij het de voorkeur krijgt boven andere kanalen als post en telefonie. 'Dit leidt tot kostenbesparing en klantgerichtheid', aldus het juryrapport. Kostenbesparing wordt gerealiseerd door wettelijk verplichte communicatie steeds meer per e-mail te doen. 'Dat is niet zo spannend, maar wel klantgericht, omdat we van door de klant aangegeven kanaalvoorkeur uitgaan,' meent de jury. Het aantal hoge verbruiksheffingen zou door de verbruiksmail -waarmee de klant kan controleren in hoeverre zijn energieverbruik afwijkt van het ingeschatte verbruik- met 75 procent zijn verminderd.

'De vakjury constateerde dit jaar een behoorlijke stijging van de kwaliteit van de inzendingen', zegt Borgers. 'Dit uitte zich vooral in zaken als een zorgvuldige opt-in en het testen van verschillende uitingen. Hier en daar zien we bedrijven experimenteren met betaalde e-mail, zoals Libelle. Ook wordt bijvoorbeeld contentsegmentatie steeds meer toegepast.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in