Wal-Mart op biologische toer


Bedroeg de consumptie van biologisch voedsel in de VS in 2003 nog 1,9 procent, in 2005 was dat gestegen naar 2,5 procent. Dat lijkt nog steeds weinig, maar dan hebben we het wel over een jaaromzet van veertien miljard dollar. Vooral versproducten, vlees en zuivel zijn populaire bioproducten. Tot veler verrassing heeft ook Wal-Mart zich opeens bekeerd tot de verkoop van biologisch voedsel. En dat gaat meteen met flink marketinggeweld: de prijzen van het doorgaans dure biovoedsel worden door Wal-Mart fors verlaagd. Leveranciers weten niet wat hen overkomt. Als ze mogen leveren aan Wal-Mart, zien ze hun afzet dramatisch stijgen. Als Wal-Mart echt doorzet, zal het aanbod van biologische voeding de vraag voorlopig niet aankunnen. En dat zou moeten leiden tot een verhoging van de inkoopprijzen. Maar als het gaat om een prijzenoorlog, trekt Wal-Mart altijd aan het langste eind. Voorstanders van biologisch voedsel juichen de komst van de marktleider uiteraard toe: een flinke uitbreiding van het marktaandeel van biologische voeding ligt voor de hand, wat ten koste zal gaan van bijvoorbeeld de bio-industrie.
Bron: Progressive Grocer
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid