Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders kopen fors meer bij buitenlandse webshops

Vooral Chinese webwinkels zijn in trek. De uitgaven bij Chinese webshops namen toe met 59%.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Nederlandse consumenten kochten vorig jaar voor €637 miljoen via buitenlandse webwinkels, een stijging met een kwart ten opzichte van het jaar ervoor (2015: € 513 miljoen).

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org, uitgevoerd door GfK.

Ruim één op de vier Nederlanders deed vorig jaar één of meerdere aankopen via buitenlandse webwinkels.  In totaal is het cross-borderkanaal verantwoordelijk voor 3% van de totale online bestedingen.

China, Duitsland en Groot-Brittannië meest populair

Vooral Chinese webwinkels zijn in trek. Werd in 2015 nog 23% van de grensoverschrijdende aankopen gedaan op Chinese websites, inmiddels ligt dit aandeel op 30%. Nederlanders spendeerden €190 miljoen uit op Chinese websites, een stijgijng met 59% ten opzichte van het jaar ervoor. De meeste aankopen betreffen telecomproducten, it en consumentenelektronica.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, stelt vast dat Nederlandse consumenten  hun argwaan over het kopen van producten op Chinese websites achter zich laten. 'Het gaat vooral om de goedkopere en kleinere items waarvoor een snelle levering minder van belang is. Online platformen als Alibaba zijn hiervoor ideaal vanwege hun bijna onuitputtelijke aanbod.'

Duitse websites zijn goed voor 15% van de grensoverschrijdende aankopen komt hier terecht. Groot-Brittannië volgt op de derde plaats met 14%.

De groei van de cross-borderbestedingen is vooral toe te schrijven aan de verkoop van producten. De sterkste groei in cross-borderuitgaven is te zien in het segment schoenen & lifestyle. De cross-borderbestedingen binnen dit segment stijgen met liefst 125%. Ook speelgoed (+77%) en kleding (+75%) laten een sterke cross-bordergroei zien.
 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in