Overslaan en naar de inhoud gaan

Mondiale retailsector herstelt zich

De wereldwijde retailsector zit in de lift, zo blijkt uit onderzoek van merkadviesbureau Interbrand en samensteller van de jaarlijkse Best…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Amerikaanse winkelketens lopen voorop op de weg naar herstel, zoals ze ook de eerste waren die in 2008 werden getroffen door de economische crisis. In Europa hebben de retailers het moeilijker om terughoudende consumenten tot aankopen te verleiden, terwijl Aziatische retailers zowel voor kansen als uitdagingen staan nu zich op hun markten bredere consumentenvoorkeuren ontwikkelen.

related partner content for mobile comes here

Het Best Retail Brands rapport bevat een overzicht van de belangrijkste retailmerken in vier grote Europese markten: Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Spanje, plus Azië/Pacific, Canada en rangschikt de 50 grootste Amerikaanse retailmerken naar merkwaarde. Op de onderzochte markten buiten de VS bekleden respectievelijk Woolworths, Shoppers Drug Mart, Tesco, Carrefour, ALDI en Zara de hoogste posities. In de US komt Walmart voor het derde jaar op rij als meest waardevolle merk uit de bus met een merkwaarde van 142 miljard dollar.

Consumentenvertrouwen
“Het consumentenvertrouwen is aan het terugkeren. Consumenten zijn zich door de recessie fundamenteel anders gaan gedragen, terwijl nieuwe markten en snelle technologische ontwikkelingen mede bepalen hoe en waar zij hun inkopen doen,” verklaart Patrick Stal, Director bij Interbrand Amsterdam. “Voor retailers betekent dit dat ze vernieuwende, merkgedreven concepten moeten ontwikkelen om een publiek van toenemend kritische en internetbewuste klanten te bereiken.”

Merkgedreven bedrijven tonen zich in deze snel veranderende omgeving relatief stabiel.

Wereldwijde trends
In de wereldwijde retailsector winnen volgens Interbrand een aantal trends aan belang:

• Digitale decentralisatie: De techniek creëert nieuwe kansen, en consumenten zoeken een zo direct en transparant mogelijke winkelbeleving die ver voor de winkel begint. Door goed te luisteren naar de klant slagen merken als Macy’s en Whole Foods erin echte innovatie langs het hele winkelproces door te voeren. Ze komen bijvoorbeeld met relevante iPad-apps en interactieve microsites die de merkbeleving versterken en gericht inspelen op specifieke consumentenbehoeften.

• Beleving versus prijs: Merken die zich onderscheiden door een relevante merkpropositie, heldere kernwaarden en sociale betrokkenheid hebben de meeste kans op succes, omdat ze in het leven van hun klanten een grotere rol kunnen spelen dan ‘zomaar een winkel’. Retailmerken moeten bepalen welke rol ze willen spelen om toekomstige groei mogelijk te maken. De rol van duurzaam ondernemen en wereldburgerschap neemt ook in retail toe, en geldt steeds meer als belangrijke factor in het besluitvormingsproces. Zo werkt Marks and Spencer aan plannen om in 2015 ‘s werelds meest duurzame retailer te zijn.

• Mondiale expansie: Retailmerken moeten op zowel lokaal als mondiaal vlak concurreren. Veel retailers profileren zich internationaal, terwijl multichannelinitiatieven steeds vaker worden gebruikt om gesegmenteerde markten te bewerken. Zara heeft haar aanwezigheid in Azië en Amerika uitgebreid en is voornemens dit jaar ook de Australische en Zuid-Afrikaanse markten te betreden. De Spaanse modeketen groeit in hoog tempo, en slaagt er zo ook in de resultaten op de thuismarkt op peil te houden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in