Minder groei advertentiemarkt
Merrill Lynch stelt vast dat de advertentiebestedingen in 2006 minder groeien dan aanvankelijk was voorzien: wereldwijd 4,3 procent in plaats van de eerder voorspelde 4,9 procent. Mogelijk is de verschuiving naar digitale media, met efficiënter reclame maken dan in 'analoge media', de oorzaak van de lagere groei.
Dat vermoedt Joe Mandese, de chef van Mediapost, in een analyse van de bijgestelde cijfers over de bestedingen dit jaar.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisKranten groeien dit jaar niet (in de VS) met de voorziene 1,2 procent in advertentie-inkomsten, maar moeten met stagnatie genoegen nemen. Volgend jaar dalen hun opbrengsten met maximaal 1,5 procent.
Analiste Lauren Rich Fine (foto) stelt vast dat niet langer de reclamebestedingen sneller groeien dan de rest van de economie, zoals voorheen in goede tijden het geval was. Eerder zijn ze in lijn daarmee.
Hoe dat komt, is een kwestie van speculeren. Een oorzaak kan zijn, citeert Mandese de directeur van GroupM Futures, Adam Smith, dat de verschuiving naar digitale media meer efficiency met zich meebrengen.
En zo wordt er nog even doorgespeculeerd. In gewoon Hollands komt het erop neer dat online adverteren wel zo goedkoop is als in andere media. En misschien leidt meer meten ook tot terughoudendheid. Steeds beter weet de adverteerder welke 50 procent van zijn marketingbudget weggegooid geld is. Of niet?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid