'Merken moeten menselijker worden op Twitter'
Twitter-gebruikers stellen daadwerkelijk vragen aan merken in de hoop dat ze luisteren en zullen antwoorden. Dat blijkt uti de Ultimate Twitter Study van InSites Consulting. Leden van de online TalkToChange onderzoeksgemeenschap die Twitter gebruiken werden in mei dit jaar uitgenodigd om deel te nemen aan dit Twitter-onderzoek en het te promoten onder hun aanhangers en vrienden. In totaal deden 620 ‘echte’ (=gemiddelde van 17 tweets/dag gedurende 14 maanden) twitteraars van over heel de wereld mee aan het onderzoek. Meer dan 50.000 tweets werden geanalyseerd volgens kwalitatieve, kwantiatieve en observationele onderzoeksmethodes.
De typische Twitter-gebruiker blijkt een man te zijn van eind twintig/begin dertig, die technisch goed onderlegd is en actief is in de IT-, media-/reclame- of consultingsector. Deze Twitter-gebruikers stellen vragen aan merken in de hoop dat ze zullen luisteren en een antwoord zullen geven. Twitteraars blijken op de een of andere manier redelijk invloedrijk te zijn in de offline wereld, zeggen de onderzoekers. Het gaat meestal om industriële experts, journalisten, bloggers, et cetera.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuDe meeste mensen beginnen Twitter te gebruiken uit nieuwsgierigheid en de drang om in contact te blijven met mensen en trends binnen hun sector. Ze volgen mensen die hen nieuwsgierig maken, aan het lachen brengen of verbazen. Twitter is ook het nieuwe deelplatform: 20 pct van de tweets bevat een link naar een blog, website of film.
Google, Apple en Amazon zijn de meest besproken merken op Twitter, gevolgd door een aantal technologische bedrijven en andere sterke internationale merken zoals Starbucks, Disney en HP. Maar merken reageren nog niet op een heel persoonlijke manier op personen die hen volgen, zegt InSites Consulting.
Tom De Ruyck, senior research consultant bij InSites Consulting: 'Twitter is een gesprekscentrum, en het is voor merken erg waardevol als middel om te weten te komen wat consumenten over hen vertellen. Mensen sturen vaak tweets in het vuur van de strijd: wanneer ze iets positiefs of negatiefs ervaren in verband met een product. Die directheid is nooit eerder gezien. Hoewel dit misschien als een bedreiging klinkt voor marketeers omdat negatieve commentaar over hun merken “openbaar” gemaakt wordt, betekent het tegelijkertijd een kans voor klantendiensten om onmiddellijk actie te ondernemen en klanten weer tevreden te stellen. Deze responsiviteit van het bedrijf zal zeker ook doorverteld worden op Twitter.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid