Overslaan en naar de inhoud gaan

'Merken moeten menselijker worden op Twitter'

Merken op Twitter zouden op een persoonlijke manier moeten reageren op volgers in plaats van ze enkel te bestoken met reclame.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Twitter-gebruikers stellen daadwerkelijk vragen aan merken in de hoop dat ze luisteren en zullen antwoorden. Dat blijkt uti de Ultimate Twitter Study van InSites Consulting. Leden van de online TalkToChange onderzoeksgemeenschap die gebruiken werden in mei dit jaar uitgenodigd om deel te nemen aan dit Twitter-onderzoek en het te promoten onder hun aanhangers en vrienden. In totaal deden 620 ‘echte’ (=gemiddelde van 17 tweets/dag gedurende 14 maanden) twitteraars van over heel de wereld mee aan het onderzoek. Meer dan 50.000 tweets werden geanalyseerd volgens kwalitatieve, kwantiatieve en observationele onderzoeksmethodes.

related partner content for mobile comes here

De typische Twitter-gebruiker blijkt een man te zijn van eind twintig/begin dertig, die technisch goed onderlegd is en actief is in de IT-, media-/reclame- of consultingsector. Deze Twitter-gebruikers stellen vragen aan merken in de hoop dat ze zullen luisteren en een antwoord zullen geven. Twitteraars blijken op de een of andere manier redelijk invloedrijk te zijn in de offline wereld, zeggen de onderzoekers. Het gaat meestal om industriële experts, journalisten, bloggers, et cetera.

De meeste mensen beginnen Twitter te gebruiken uit nieuwsgierigheid en de drang om in contact te blijven met mensen en trends binnen hun sector. Ze volgen mensen die hen nieuwsgierig maken, aan het lachen brengen of verbazen. Twitter is ook het nieuwe deelplatform: 20 pct van de tweets bevat een link naar een blog, website of film.

Google, Apple en Amazon zijn de meest besproken merken op Twitter, gevolgd door een aantal technologische bedrijven en andere sterke internationale merken zoals Starbucks, Disney en HP. Maar merken reageren nog niet op een heel persoonlijke manier op personen die hen volgen, zegt InSites Consulting.

Tom De Ruyck, senior research consultant bij InSites Consulting: 'Twitter is een gesprekscentrum, en het is voor merken erg waardevol als middel om te weten te komen wat consumenten over hen vertellen. Mensen sturen vaak tweets in het vuur van de strijd: wanneer ze iets positiefs of negatiefs ervaren in verband met een product. Die directheid is nooit eerder gezien. Hoewel dit misschien als een bedreiging klinkt voor marketeers omdat negatieve commentaar over hun merken “openbaar” gemaakt wordt, betekent het tegelijkertijd een kans voor klantendiensten om onmiddellijk actie te ondernemen en klanten weer tevreden te stellen. Deze responsiviteit van het bedrijf zal zeker ook doorverteld worden op Twitter.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in