Overslaan en naar de inhoud gaan

Krasboetes!

Bonnen, concertkaarten, facturen en registraties zijn veel te saai vormgegeven, vindt Robert Kuiper. Dat kan anders.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waarom niet met een glimlach de rekening betalen?

related partner content for mobile comes here

Eens in de zoveel tijd ligt er bij ons thuis bovenop de papierstapel een nieuwe ergernis. Design, of liever gezegd het ontbreken ervan, op (tja, hoe noem je het eigenlijk?) functionele post en verplicht papierwerk. Daar bedoel ik mee:

parkeerbonnen, tickets, toegangsbewijzen, rekeningen en ga zo maar door.
Terwijl de bladen, kranten, folders en direct mails die dagelijks op je deurmat vallen, designverzorging tot in de laatste millimeter krijgen. En ook aan de pakken flyers achter je ruitenwisser wordt uitgebreide zorg besteed.
Waarom een overdosis vormgeving in de ene categorie en zo’n grafische armoede in de andere?

Commercieel of niet commercieel, bonnen, facturen, registraties, het zijn zaken waar we liever niet mee bezig zijn. Dingen die moeten. Maar soms zijn het ook dingen die juist leuk zijn. Maar door het ontbreken van welke vorm van beleving dan ook, worden ze er vaak niet leuker op.
Kan dat echt niet beter? Of mooier? Gewoon omdat het de dagelijksheid der dingen kleurt. Omdat het voor even een beter gevoel geeft dan het nu doet.

Oké, het is geen pretje een boete voor een verkeersovertreding op je deurmat te vinden. Maar als het dan toch moet: waarom dan niet méér?
Nee, niet meer boete, maar meer kleur, attitude, vorm, branding, identiteit, design en beleving.

Met als resultaat een beter contact, begrip of dialoog. En uiteindelijk een meer waardevolle klantrelatie. Waarom niet met een glimlach de rekening betalen?

En dan de leuke dingen. Bijvoorbeeld die tickets voor je welverdiende vakantie. E-tickets of gewone tickets, maakt niet uit. Nergens kom ik enige vorm van
pre-holiday-experience tegen. Of dat concert waar je nog maanden op moet wachten. Kaartjes in huis, maar als pure registratie van de feiten: naam, plaats, datum. Verzin de voorpret er zelf maar bij.

Ik ga nog even door...
Brand loyalty door het sparen van designkassabonnen bij de supermarkt. Of limited edition-boetes! Facturen als collectors item, met het bedrag op de rekening als bijzaak. Over designeffectiviteit gesproken...

Even verlies ik mezelf in een dagdroom. Stel je voor: een standaard zaterdagmiddag: boodschappen, sporten, nog snel terug naar de winkel. Gauw even dubbel geparkeerd...Parkeerwacht sneller dan het licht. De gokkans van ‘je er onderuit lullen’ al verspeeld. De bon al geschreven. Als het dan toch moet, dan maar krassen! Drie hokjes:
Verdubbel Je Winkans: boete vervalt.
Wie Niet Waagt, Wie Niet Wint: boetebedrag blijft.
The Winner Takes It All: boete verdubbeld.

Tel uit je winst.

Ik ga te ver, ik weet het. Maar hoeveel leuker zou het ons leven maken?
Ook de functionele momenten met consumenten zijn belangrijke contactmomenten. En heuse designkansen. Waarom maken we die momenten niet van meer betekenis?

Laat ik mijn dagdromen over garantiebewijzen, contracten en instructies verder maar voor me houden.

Robert Kuiper is managing director van . Hij neemt maandelijks in Tijdschrift voor Marketing design onder de loep. Deze column staat in het novembernummer (nummer 11, 2009).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in