MarketResponse: gevoelsinflatie is 19 procent
Zij zien, naast bezuinigen, als oplossing het aanspreken van hun spaargelden. Jongeren geven aan extra te gaan werken of op zoek te gaan naar een beter betaalde baan.
Dit is één van de uitkomsten van een groot consumentenonderzoek dat MarketResponse heeft gehouden onder 600 respondenten. MarketResponse, dat het onderzoek in het voorjaar van 2003 zal gaan herhalen, heeft onderzocht wat de Nederlander vindt van de huidige economische situatie in ons land.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaEnkele resultaten van het onderzoek:
- de Nederlandse consument heeft sterk het gevoel dat de prijzen het afgelopen jaar fors zijn gestegen. Terwijl het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een inflatie van 3,1 procent berekent, is het gevoel van de consument dat de prijzen gemiddeld zo’n 19 procent zijn gestegen (gevoelsinflatie). Slechts één op de vijf huishoudens zegt dat de prijzen met 3 procent zijn gestegen;
- bijna alle Nederlanders (92 procent) vindt dat de komst van de Euro voor meer inflatie heeft gezorgd;
- volgens 44 procent van de respondenten zijn de prijzen ‘veel harder’ gestegen, en bijna de helft van de ondervraagden (48 procent) zegt dat de prijzen het afgelopen jaar ‘harder’ zijn gestegen dan in voorgaande jaren;
- begin dit jaar had 55 procent van de Nederlandse huishoudens moeite het budget in de hand te houden, omdat men in Euro’s moest gaan rekenen. Nu, ruim 9 maanden na de invoering, heeft nog steeds één vijfde van de consumenten moeite met de Euro. Opvallend is dat dit onafhankelijk is van inkomen, opleiding of leeftijd;
- drie kwart van de Nederlandse huishoudens denkt dat het de komende jaren economisch minder zal gaan dan in de jaren ‘90. Dat heeft tot gevolg, aldus de respondenten, dat grotere aankopen als elektronische apparatuur, auto’s of meubelen worden uitgesteld;
- ook op de dagelijkse boodschappen zal worden bezuinigd. Meer dan de helft (52 procent) van de huishoudens geeft aan te zullen bezuinigen door naar goedkopere winkels te gaan en beter te letten op de merkartikelen die in de aanbieding zijn.
Van de overheid wordt door de ondervraagden niet al te veel verwacht om de inkomens en de koopkracht op peil te houden. Van de huishoudens geeft meer dan drie kwart (77 procent) aan geen overheidsmaatregelen te verwachten. Vooral jongeren en mensen met een boven modaal inkomen zijn sceptisch. Vooral ouderen (30 procent) en mensen met een beneden modaal inkomen (33 procent), hebben nog enige hoop dat de overheid maatregelen zal nemen om de koopkracht en de inkomens op het gewenste peil te houden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid