Overslaan en naar de inhoud gaan

Maak je social business doelstellingen SMART

Het doelgericht inzetten van social media technieken om bedrijfsdoelstellingen te realiseren vraagt om concrete, meetbare stappen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zoals je in al kon lezen is social business &;het doelgericht inzetten van social media technieken om je bedrijfsdoelstellingen te realiseren&;. Een social business word je echter niet door de inzet van technieken alleen: het vraagt eveneens om een culturele transformatie. Maar culturen verander je niet eventjes - dat roept meer weerstand op dan medewerking. Door het nemen van kleine maar concrete stappen kun je alle medewerkers geleidelijk bij het transformatieproces betrekken en aantonen dat een nieuwe koers en een nieuwe attitude werkelijk in het belang is van alle stakeholders.

related partner content for mobile comes here

Om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren middels social media technieken is het van belang zo concreet mogelijk te zijn in wat we willen bereiken, hoe we dat willen en met wie: van vage doelstellingen, vrijblijvende wensen of goedbedoelde voornemens komt in de regel weinig goeds.

Voor de duidelijkheid: de doelstellingen voor social business zullen door de tijd gaan afwijken van je oorspronkelijke bedrijfsdoelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfsdoelstelling om &;volgend jaar 4 Euro dividend per aandeel uit te keren aan je aandeelhouders&;, terwijl je social business doelstelling voor dit jaar &;om de klanttevredenheid met 30% te verhogen&; die uitkering onmogelijk maakt (het verhogen van de klanttevredenheid gaat op de korte termijn veelal ten laste van de winst).

In de regel is het niet verstandig de discrepantie in doelstellingen té snel té groot te maken: u wilt immers de belangen van alle stakeholders behartigen, dus ook die van uw aandeelhouders. Neem de tijd: laat iedereen wennen aan de transformatie en toon steeds tussentijds aan wat het proces de organisatie en alle betrokkenen oplevert. Zien is geloven.

Terug naar de doelstellingen. Voordat je je doelstellingen kunt realiseren zul je ze eerst moeten definiëren. Doelstellingen definiëren binnen de context van de bedrijfsdoelstellingen is typisch een C-level management aangelegenheid, waarmee direct één van de redenen zichtbaar wordt om support van het C-level management te verkrijgen bij de transformatie naar een social business. Zonder C-level support zal de druk om met resultaten te komen aanmerkelijk hoger zijn en het gevecht om resources (tijd en middelen) een stuk zwaarder.

Een simpele manier om je doelstellingen te definiëren is met behulp van het SMART-principe, zoals , voorheen Deloitte en sinds 2013 zelfstandig social business strateeg, terecht betoogde tijdens zijn presentatie voor de socialmediaclub Almere.

is een acronym van de volgende steekwoorden:

S = Specifiek
M = Meetbaar
A = Acceptabel (ook wel: Aanvaardbaar, Aanwijsbaar of Ambitieus)
R = Realistisch
T = Tijdgebonden

Jochem noemde een aantal concrete doelstellingen voor social business, die jou wellicht ook kunnen helpen bij het definiëren van de doelstellingen voor jouw social business transformatie:

Voorbeeld 1:

"Door het gebruik van een intern sociaal netwerk wordt kennis en kunde binnen de inkoopafdeling in 6 maanden 3x sneller gevonden, zodat een tijdsbesparing van 4 uur per persoon per week wordt gerealiseerd."

Voorbeeld 2:

"Door via eigen sociale netwerken goed te luisteren weet het ICT-implementatieteam in 6 maanden 10 nieuwe klanten te werven, waardoor de omzet met 5% stijgt."

In het algemeen geldt dat hoe concreter je je doelstellingen beschrijft, toetst en terugkoppelt, hoe breder het draagvlak voor je volgende stap.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in