Overslaan en naar de inhoud gaan

Briljante Trojaans Paard-viral, door DHL

Is B2B saai? Nee, hoewel: de meeste zakelijke bedrijven doen wel alsof. DHL niet...
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

B2B spelers hebben de neiging &;op safe&; te spelen en in hun marketingcommunicatie vooral nadruk te leggen op rationele en technische koopargumenten. Dat is niet alleen gevoelsmatig zo, diverse onderzoeken de afgelopen decennia onderstrepen dat. Alsof de zakelijke klant niet primair een mens van vlees en bloed is. Tot liefst 99% van zijn beslissingen vanuit het onbewuste neemt. En primair door emotie en instinct wordt gedreven.

related partner content for mobile comes here

In een wereld waar de hoeveelheid content met de snelheid van het licht groeit is &;me too&; content echt niet meer voldoende. Content dient relevant, tijdig, persoonlijk te zijn. Het is daarbij zaak om echt onderscheidend te zijn. Waarom een ogenschijnlijk saaie, zakelijke oplossing niet sexy maken? Het kopen van aandacht via tv-commercials of search engine advertising is steeds minder effectief: reclame wordt niet alleen steeds duurder maar bovendien steeds vaker wordt weggezapped of simpelweg genegeerd. Tijd voor een andere aanpak dus.

DHL laat zien hoe &;t ook kan. In een briljante campagne, waarbij een 21e eeuws Trojaans paard werd ingezet om hun boodschap &;DHL is faster&; fysiek en juist ook viraal te verspreiden. &;Outsmarting the competition&; noemen de Engelsen dat.

De cijfers bewijzen DHL&;s virale gelijk: de YouTube video werd pas vorige week gepubliceerd en heeft nu al 4,5 miljoen views en een slordige 16.000 likes opgeleverd. Daar kan geen reclame tegenop. Ook wat mij betreft toen recent bleek dat achter deze campagne zat, maar het Duitse reclameburo Jung von Matt. Als onderdeel van een uit de hand gelopen, interne competitie. Linksom of rechtsom, authentiek of bedacht: DHL vindt alle publiciteit uiteraard wel prima. 

Bekijk hieronder DHL&;s verhaal...

 

Welke voorbeelden heb jij van B2B bedrijven die hun oplossingen en bedrijf op een echt unieke, sexy manier weten te communiceren? Laat ze me horen via  of deel ze hieronder als comment op dit blogpost.
 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in