Overslaan en naar de inhoud gaan

Lichte stijging netto radiobestedingen in 2017

De totale radioreclamebestedingen komen uit op 226 miljoen euro netto. Dat was in 2016 224,8 miljoen euro.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).

related partner content for mobile comes here

Alle grote radioadverteerders zenden fors meer radiocommercials uit. Renault liet haar radioreclamezendtijd met 20 procent stijgen en blijft de grootste radioadverteerder van Nederland. Ziggo wist het luisterpubliek ook goed te vinden en zond fors meer commercials uit. Ziggo klimt hierdoor naar de tweede positie in de lijst grote radioadverteerders (vierde positie in 2016).

Retailers Kruidvat en Lidl waren ook meer aanwezig dan in 2016 en bezetten met hun reclame-inzet de derde en vierde plaats. T-Mobile verdubbelt zelfs haar radioreclame-uitzending en stijgt daardoor met stip naar nummer 5 (nummer negen in 2016).

Spot en non-spot


De radioreclamebestedingen zijn te verdelen in spotreclame en non-spot. De spotbestedingen in 2017 zijn 214,3 miljoen euro; dat is 1,5 miljoen hoger dan in 2016. De non-spot bestedingen - alle merkcommunicatie buiten de reclameblokken - laten een daling zien en komen uit op 11,4 miljoen euro (2016: 12,2 miljoen euro).

De radioreclamebestedingen zijn te verdelen in spotreclame en non-spot. De spotbestedingen in 2017 zijn 214,3 miljoen euro; dat is 1,5 miljoen hoger dan in 2016. De non-spot bestedingen - alle merkcommunicatie buiten de reclameblokken - laten een daling zien en komen uit op 11,4 miljoen euro (2016: 12,2 miljoen euro).

Liedewij Hentenaar, directeur van het RAB: '2017 was een jaar zonder grote sportevenementen; dit zorgt mede voor een lichte daling in non-spotbestedingen op radio. De ontdekking van onze Oranjeleeuwinnen kwam in mijn ogen te laat voor goede branded content acties. De finaleplek van het vrouwenvoetbal zal in de toekomst veel meer non-spot acties opleveren. Het was nu meer een verrassing. Adverteerders hebben hun merkcommunicatie vooral ingezet binnen de reclameblokken en dat veelvuldig gedaan.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in