Overslaan en naar de inhoud gaan

Heineken en bureau Boomerang pakken uit met 13 billboards op Times Square

Het Nederlandse bureau maakte de campagne oorspronkelijk voor sociale media.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Heineken presenteert een gigantische billboardcampagne op Times Square in New York. 28 dagen lang vertelt het Nederlandse biermerk zijn verhaal via 13 grote schermen. Het Amsterdamse bureau Boomerang is verantwoordelijk voor de campagne.

related partner content for mobile comes here

Focus op smaak en kwaliteit


De video’s op de billboards waren eerder dit jaar te zien op sociale media. Met de online campagne wilde Heineken het Amerikaanse publiek vertellen over bijzondere kenmerken van het biermerk. Zo lag dat focus op de kwaliteit en smaak van het bier en het feit dat Heineken een familiebedrijf is.

De video’s op de billboards waren eerder dit jaar te zien op sociale media. Met de online campagne wilde Heineken het Amerikaanse publiek vertellen over bijzondere kenmerken van het biermerk. Zo lag dat focus op de kwaliteit en smaak van het bier en het feit dat Heineken een familiebedrijf is.

Regisseur Eldin Fetahovic van Boomerang maakte vijf online video’s: close-ups van het bier en een grappige voice-over. Heineken was zo enthousiast over de online campagne, dat het merk er een tv-campagne van maakte voor Puerto Rico. Toen het Amerikaanse marketingteam de mogelijkheid had campagne te voeren in hartje New York, waren deze social-filmpjes eerste keus.

Bijzonder om geselecteerd te worden


‘Een enorme eer’, vindt creatief directeur Jordi van de Bovenkamp. ‘Heineken maakt wereldwijd tientallen campagnes per jaar. Het is dus heel bijzonder dat ze juist onze filmpjes selecteerden.’

Jordi van de Bovenkamp. ‘Heineken maakt wereldwijd tientallen campagnes per jaar. Het is dus heel bijzonder dat ze juist onze filmpjes selecteerden.’

. ‘Heineken maakt wereldwijd tientallen campagnes per jaar. Het is dus heel bijzonder dat ze juist onze filmpjes selecteerden.’

Hij vertelt dat hij rond kerst gebeld werd om invulling te geven aan de billboards met de bestaande beelden. ‘Dat was best een puzzel en ik ben trots op het resultaat. De billboards vormen samen een groene wereld, die langzaam wordt ingevuld met een gouden vloeistof. Vooral ‘s avonds ziet dat er indrukwekkend uit.’

Bier filmen is moeilijk


Fetahovic vertelt dat de video’s echt vakwerk zijn. ‘Er is niks moeilijker dan bier filmen’, zegt hij. ‘Bier moet er helder uitzien, maar wel fel van kleur. Daarbij was de achtergrond donker, een lastig contrast. Als regisseur wil je dat de kijker gaat watertanden als hij de beelden ziet. En dan moet ook nog het groen van het flesje goed uitkomen.’

Fetahovic vertelt dat de video’s echt vakwerk zijn. ‘Er is niks moeilijker dan bier filmen’, zegt hij. ‘Bier moet er helder uitzien, maar wel fel van kleur. Daarbij was de achtergrond donker, een lastig contrast. Als regisseur wil je dat de kijker gaat watertanden als hij de beelden ziet. En dan moet ook nog het groen van het flesje goed uitkomen.’

Hij vertelt dat hij niets met 3D-animatie wilde oplossen: alles in de filmpjes is echt. ‘In totaal waren we vijf dagen aan het filmen voor vijf filmpjes. We hadden veel materiaal.’

Zie hieronder de oorspronkelijke filmpjes.

'Content die kan reizen'


Uitvergroten naar billboardformaat was geen probleem. Fetahovic: ‘Merken vragen ons steeds vaker om socialmedia-content die ‘kan reizen’. Dat betekent dat als een campagne een succes is op social media, je ‘m ook kunt inzetten op tv of op billboards. Om het vaker gevraagd wordt, anticiperen wij daarop. We hebben deze campagne daarom ook in hoge kwaliteit opgenomen.’

Uitvergroten naar billboardformaat was geen probleem. Fetahovic: ‘Merken vragen ons steeds vaker om socialmedia-content die ‘kan reizen’. Dat betekent dat als een campagne een succes is op social media, je ‘m ook kunt inzetten op tv of op billboards. Om het vaker gevraagd wordt, anticiperen wij daarop. We hebben deze campagne daarom ook in hoge kwaliteit opgenomen.’

De campagne is sinds 24 januari te zien op Times Square en loopt in totaal 28 dagen. De video’s worden om de 5 minuten vertoond. Heineken meldt niet wat deze campagne precies kost. Ad Age schat de prijs van één billboard tussen de $200.000 en $350.000 per maand (bron: Ad Age, 2005).

Woensdagavond was Van de Bovenkamp te gast bij RTL Late Night om te vertellen over dit project.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in