Overslaan en naar de inhoud gaan

Amnesty brengt mensen onder hypnose voor meer begrip vluchtelingen

TBWA\Neboko kwam met het idee 'Door de ogen van een vluchteling.'
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Hypnotherapeut Jos Claus bracht vijf mensen onder hypnose om hen de helse reis van een vluchteling te laten beleven. Amnesty International hoopt hiermee mensen te raken en draagvlak voor opvang van vluchtelinngen te vergroten. 

related partner content for mobile comes here

De deelnemers beleven de reis die de 29-jarige Marwa aflegde van Syrie naar Nederland. In de film 'Door de ogen van een vluchteling' is te zien hoe zijn de heftige reis ervaren. Ook hun (emotionele) ontmoeting met Marwa zelf is vastgelegd. 

Darre van Dijk (ECD TBWA\Neboko) werkte eerder voor Amnesty International en nam zelf het initiatief voor de campagne. 'Er zijn nog steeds zoveel mensen op de vlucht. Het is winter en er voltrekt zich  een ramp. Wij zijn hierover in gesprek gegaan met Amnesty om te zorgen dat de verhalen binnenkomen bij Nederlanders. Aan de ene kant is het misschien pijnlijk dat mensen zich wel kunnen identificeren met de verhalen door de ogen van landgenoten, aan de andere kant is het doel meer draagvlak en we denken dat dit een hele mooie manier hieraan bij te dragen.' 

Het idee om hypnose als inlevingsvorm te gebruiken werd vooraf grondig getoetst. 'Ik was zelf nogal sceptisch over hypnose', vertelt woordvoerder Emile Affolter van Amnesty International. 'Maar tijdens het proces ben ik daar anders naar gaan kijken. Wij wilden dat het verantwoord was voor de deelnemers en dat het een goede manier was mensen te laten inzien wat Syrische vluchtelingen meemaken om meer draagvlak te creëren. Dat is gelukt denk ik.' 

De deelnemers hebben zich zelf aangemeld. Ze wisten vooraf waarvoor het was en dat ze onder hypnose zouden gaan. Achteraf hebben ze uitgebreide nazorg gehad van de hypnotherapeut en het productieteam. Zij zijn niet alleen in de film te zien, maar vertellen ook hun verhaal in de media, zoals Diana (59) dat gisteren deed bij RTL Late Night. De campagne wordt - onder leiding van Hill & Knowlton Amsterdam - ook internationaal verspreid. 

Kritiek
De reacties zijn volgens de betrokkenen tot nu toe positief. Affolter: 'Er zijn natuurlijk vragen over de methode, maar we krijgen vooral veel reacties van mensen die zijn geraakt door de campagne.' Op YouTube is de reactiemogelijkheid uitgeschakeld. Volgens Affolter is dit niet uit angst voor negatieve reacties. 'Dat is standaard, dat heeft te maken met de capaciteit die nodig is om op alle platformen te modereren. Wij zetten ons in voor het recht van vrije meningsuiting, dus discussie en kritiek zijn welkom. Wij vinden dat iedereen die vlucht voor oorlog en geweld opgevangen moet worden en doen er alles aan om draagvlak hiervoor voor te vergroten.' Op Facebook kunnen mensen wel reacties plaatsen. 

Over de deelnemers: 

Over de methode: 

 

Credits
 

 

Client: Amnesty International


Jan Willem Dol, Emile Affolter

Jan Willem Dol, Emile Affolter

 

Advertising agency: TBWA\NEBOKO


Chief Creative Officer: Darre van Dijk
Creative Director:Bas Engels
Art Director:Darre van Dijk
Copywriter:Bas Engels
Producer: Peter Burger
Account:Thomas van der Helm, Manon Patty
Social media:Roderick Prince

Copywriter:Bas Engels


Producer: Peter Burger
Account:Thomas van der Helm, Manon Patty
Social media:Roderick Prince

Account:Thomas van der Helm, Manon Patty


Social media:Roderick Prince

Social media:Roderick Prince

 

Hypnotiseur: Jos Claus

 

PR: Hill+Knowlton Strategies, Rick Versteegh, Frédérique Demenint-van der Ven, Jeroen van Seeters, Margot Korthals, Daan Horbach


 

 

Productiebedrijf: Hazazah Film & Photography


Regisseur: Victor Vroegindewij
Producer:Lex Szanto


Producer:Lex Szanto

Producer:Lex Szanto

DOP: Gabor Deak


Editors: MRTN, Martin Heijgelaar, Jorien Voogt
Post Grading: Barry Clarke
Post Online: Gregoire Verwijen
Sound: Rens Pluim
Interviewer: Robert-Jan Glas
Productiemanager: Tessel Schole
FIRST: Farah Abdi
Focus puller: Paco Kumar
Cameraman:Laurens Meulenberg, Mickey Monteiro
2nd: Anne Geerse
Data:Gijsbrecht den Engelse
Camera test: Paul Damen
Grip:Auke Verhoeff
Sound: Eric Leek
VTR: Sander ten Hof
Gaffer: Frank van Hekken
Best boy: Stein Ohms
Elektriciens:Oscar van Rijn, Tessa van Beukelen, Marcel Brugman, Eus Liauw, Jason Mulder
Camera VIDIBOKO: Wouter Koomen
Make up & haar: Danielle van der Wilt
Locatiemanager: Jeroen Wardenaar
Productie assistent: Joerie Widdershoven
Researcher: Climmy Canton
Catering: Quinten Jansen
Locatie supplies: LOCDEP Jelle Montsma, Beam Systems

Grip:Auke Verhoeff


Sound: Eric Leek
VTR: Sander ten Hof
Gaffer: Frank van Hekken
Best boy: Stein Ohms
Elektriciens:Oscar van Rijn, Tessa van Beukelen, Marcel Brugman, Eus Liauw, Jason Mulder
Camera VIDIBOKO: Wouter Koomen
Make up & haar: Danielle van der Wilt
Locatiemanager: Jeroen Wardenaar
Productie assistent: Joerie Widdershoven
Researcher: Climmy Canton
Catering: Quinten Jansen
Locatie supplies: LOCDEP Jelle Montsma, Beam Systems


Make up & haar: Danielle van der Wilt
Locatiemanager: Jeroen Wardenaar
Productie assistent: Joerie Widdershoven
Researcher: Climmy Canton
Catering: Quinten Jansen
Locatie supplies: LOCDEP Jelle Montsma, Beam Systems


Researcher: Climmy Canton
Catering: Quinten Jansen
Locatie supplies: LOCDEP Jelle Montsma, Beam Systems

Catering: Quinten Jansen


Locatie supplies: LOCDEP Jelle Montsma, Beam Systems

Locatie supplies: LOCDEP Jelle Montsma, Beam Systems


Locatie: Westergasfabriek, Amsterdam, Edmee Loupatty ,Petra Wischhoff

Locatie: Westergasfabriek, Amsterdam, Edmee Loupatty ,Petra Wischhoff


Sound Design: Darius Dante

Sound Design: Darius Dante

   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in