Overslaan en naar de inhoud gaan

Licht herstel netto mediabestedingen in 2010

Nielsen telde de netto mediabestedingen in Nederland in 2010 en komt tot een bedrag van ruim 4,8 miljard euro: een stijging van 1,7 procent…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De cijfers zijn terug te vinden in het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2010, dat Nielsen binnenkort publiceert.

related partner content for mobile comes here

De lichte stijging van de totale netto mediabestedingen duidt op herstel na het dramatische jaar 2009, toen de totale netto mediabestedingen onder invloed van de economische crisis met meer dan 12 procent daalden. Drijvende krachten achter de groei van de netto mediabestedingen in 2010 waren internet en televisie. Internet zag de bestedingen groeien met 18 procent, de advertentie-inkomsten van televisie namen toe met 9,3 procent.

De laatste toont aan dat het zich altijd zeer snel herstelt van tegenslagen, aldus Nielsen. Na het uiteenspatten van de internetzeepbel begin deze eeuw en de daarmee gepaard gaande daling van de netto mediabestedingen, werd de draad van jaarlijkse groei weer gewoon opgepakt en dat beeld herhaalde zich in 2010.

Print blijft dalen
Heel anders is dat bij printmedia. Herstel gaat daar langzamer en duurt vaak een aantal jaren. Toch was er in 2010 een uitzondering op de regel, want de publiekstijdschriften noteerden een groei van 2,9 procent. Dagbladen daarentegen zagen de bestedingen in 2010 dalen met 17 procent, nadat de bestedingen een jaar eerder met ruim 24 procent afnamen. Bij vak- en managementbladen was de daling nog iets groter met 18,4 procent, terwijl bij huis-aan-huisbladen / nieuwsbladen de bestedingen daalden met 3,6 procent. In totaal namen de bestedingen aan printmedia af met 10 procent.

Out of home kende een groei van de netto mediabestedingen van 6,3 procent. Die groei werd voornamelijk gedragen door de toename van de bestedingen aan abri’s, de grootste categorie binnen buitenreclame. Radio herstelde zich goed van de daling van 16 procent in 2009 en noteerde in 2010 5 procent meer advertentie-inkomsten. De netto mediabestedingen aan folders liepen in 2010 terug met bijna 4 procent.

Meer sponsoring
Opmerkelijk is dat de sponsorbestedingen in 2010 met 2,9 procent toenamen. Waar veel bedrijven in de kosten sneden, bleek het sponsorbudget vrijwel onaangetast te blijven en zelfs te stijgen. Met name de sport en maatschappelijke organisaties profiteerden van de toename van de bestedingen.

Ook bioscoop kende weer een uitstekend jaar. Recordaantallen bezoekers dankzij 3D films en een aantal succesvolle Nederlandse producties waren de aanjagers van de stijging van 6,8 procent.

Methodiek
Voor het berekenen van de netto mediabestedingen doet Nielsen twee keer per jaar onderzoek onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Daarin wordt gevraagd een opgave te doen van de netto advertentie-inkomsten over het betreffende jaar. Deze opgaven aggregeert Nielsen tot een totaalcijfer per mediumtype. Waar nodig worden cijfers gewogen en geëxtrapoleerd om een zo volledig mogelijk beeld van de werkelijke omvang de netto mediabestedingen per mediumtype en van de markt te kunnen geven. De netto mediabestedingen in 2010 en de vergelijking van deze bestedingen met die van 2009 zijn gebaseerd op de volgende mediumtypen: dagbladen, h-a-h-bladen / nieuwsbladen, publiekstijdschriften, vak- en managementbladen, televisie, radio, bioscoop, internet, out of home, sponsoring en ongeadresseerde brievenbusreclame.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in