Overslaan en naar de inhoud gaan

Leden leggen bom onder Stir-onderzoek

Vijf online advertentienetwerken zeggen Vinex/Stir de wacht aan. Dit uit onvrede over de kwaliteit van het online bereiksonderzoek.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

(Verenigde Internetexploitanten) is met BVA en PMA drijvende kracht achter het Jic Stir. Dat is de Joint Industry Committee die verantwoordelijk is voor het Stir onderzoek. In die op 28 januari is gestuurd aan het Vinex bestuur, uiten de vijf -Adfactor, Adfab, Imnetworks, Webads en Semilo – hun grote ongenoegen over de kwaliteit van het huidige online bereiksonderzoek en uiten ze hun twijfel over de haalbaarheid van een spoedige verbetering.

related partner content for mobile comes here

In het schrijven leggen ze het Vinex-bestuur een ultimatum voor. Indien deze niet voor 1 februari met een bevredigende reactie komt, zullen zij het lidmaatschap niet verlengen. Adfab-directeur Rob Molenaar, één van de ondertekenaars, laat desgevraagd weten dat het lidmaatschap vooralsnog niet is opgezegd, maar dat ze zich wel ‘beraden op alternatieven’ .

Door nu alvast het lidmaatschap op te zeggen, willen de bureaus het voorbehoud maken ‘dat we eruit kunnen stappen als de situatie niet op korte termijn verbetert’. Door Vinex/Stir op deze manier de wacht aan te zeggen, neemt de druk op Vinex/Stir verder toe.
Het Jic-Stir kampt met grote problemen met het nieuwe online bereik onderzoek. Na een voorbereiding van ruim twee jaar werd in juni vorig jaar de nieuwe onderzoeksopzet gepresenteerd. Op dit moment zijn de nieuwe cijfers echter nog altijd niet beschikbaar en moeten de afnemers het doen met de cijfers van het bestaande, sterk verouderde onderzoek.

In de markt heerst veel onvrede over de aanhoudende vertragingen. Molenaar zegt begrip te hebben voor de complexiteit van de situatie. ‘Maar inmiddels is het al twee tot drie jaar geleden dat dit is uitgedacht. Sindsdien is de internetmarkt enorm veranderd.’ Wat Molenaar betreft ontbreekt het vooral aan data ten aanzien van RTB (real time bidding) en mobiel bereik.

Het Stir bestuur zelf is eveneens met de situatie, maar is gebonden aan het contract met de combi Intomart Gfk en Comscore dat loopt tot 2015. ‘Onze relatie met die bureaus is echter‘niet oneindig’, zegt Stir-directeur Frans Kok. ‘Binnen wat contractueel is afgesproken doen we er alles aan om het onderzoek zo snel mogelijk op de vereiste kwaliteit te brengen.’

De vraag is of dit snel genoeg gaat. In Adformatie vandaag geeft de Stir-directeur aan dat hij nog deze zomer een oplossing wil. Molenaar vraagt zich af of het bestuur die toezegging nog wel geloofwaardig is. Door uit Vinex te stappen, krijgen de online advertentienetwerken de handen vrij voor een alternatief online bereik onderzoek.

Een dergelijk scenario roept grote vraagtekens op voor het voortbestaan van Jic-Stir, dat voor de financiering volledig afhankelijk is van Vinex. Zonder de bijdrage van de vijf genoemde netwerken moet Vinex de kosten verdelen over een kleiner aantal leden. Kok:‘Dat kan betekenen dat de financiering in het gedrang komt.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in