Overslaan en naar de inhoud gaan

KLM houdt thuisfront via WhatsApp-dienst op hoogte van de vlucht

Luchtvaartmaatschappij gebruikt AI om vragen in WhatsApp-groepen te ontcijferen en beantwoorden zonder de privacy te schenden.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

KLM lanceert een nieuwe WhatsApp-dienst voor passagiers om hun vrienden en familie op de hoogte te houden van hun vlucht. Met Family Updates informeert KLM de geselecteerde achterblijvers over de vluchtstatus.

related partner content for mobile comes here

KLM-passagiers die hun boardingpass via WhatsApp ontvangen, krijgen een uitnodiging om gratis gebruik te maken van de service. KLM stuurt het thuisfront van de deelnemende passagiers vervolgens een bericht zodra de vlucht vertrokken is.

Direct na de landing en nog voordat de passagier over WiFi of dataroaming beschikt, ontvangen de thuisblijvers een volgend bericht. Mocht een vlucht onverhoopt vertraagd zijn, dan worden de groepsleden uiteraard ook op de hoogte gesteld.

Naast deze geautomatiseerde berichtgeving, kunnen de groepsleden KLM zelf ook vragen stellen over de voortgang van de vlucht.

Artificial Intelligence en privacy

Voor de dienst maakt KLM gebruik van artificial intelligence om de vragen die in de groep worden gesteld te ontcijferen. KLM kan niet meelezen met de berichten die de groepsleden elkaar in de WhatsAppgroep sturen. Na het versturen van het aankomstbericht zal KLM de groepsapp verlaten. De WhatsAppgroep blijft beschikbaar voor het delen van vakantiefoto’s- en updates. Alle berichten zijn beveiligd door end-to-end encryptie van WhatsApp.

KLM claimt de eerste luchtvaartmaatschappij te zijn die samen met een klant en zijn ‘inner circle’ aan een WhatsAppgroep deelneemt om hen service te verlenen. De service is Engelstalig beschikbaar. Bij succes wil KLM dit in de toekomst uitbreiden naar andere kanalen en talen.

KLM op WhatsApp

KLM is sinds september 2017 aanwezig op WhatsApp en zet die in bij de dienstverlening. Dagelijks worden meer dan 10.000 instapkaarten via WhatsApp verstuurd. Meer dan de helft van alle wekelijkse 35.000 serviceverzoeken op socialemediakanalen komt binnen via WhatsApp.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Gonne

KLM 672 heeft vertraging van Montréal naar Amsterdam

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in