Overslaan en naar de inhoud gaan

Communicatieprofessionals moeten big data gaan inzetten, maar missen vaardigheden

Onderzoek UvA laat kloof zien tussen wat vak vraagt en professionals kunnen bieden.
Miniatuurvoorbeeld
© Franki Chamaki, Unsplash
Miniatuurvoorbeeld
© Franki Chamaki, Unsplash

Nederlandse communicatieprofessionals moeten zich nadrukkelijker bezighouden met onderzoek en big data en de mogelijkheden ervan voor hun professie. Een probleem: ze hebben er de kennis, tijd en goede data niet voor. Dat blijkt uit een exploratief onderzoek dat dr. Piet Verhoeven van de Universiteit van Amsterdam (UvA) uitvoerde voor Logeion, de beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek biedt een inkijk in hoe Nederlandse communicatieprofessionals naar de invloed van big data op hun vak kijken. Daarbij staat het ‘gebrek aan analytische vaardigheden’ op een eerste plaats als obstakel of ‘belangrijkste uitdaging’ (53,2%) voor de professie. Op een 2e plek komt gebrek aan tijd om de analyses van big data te bestuderen (41%) en het gebrek aan datakwaliteit (34,5%) complementeert de top-3.

'Pro-activiteit niet waargenomen'

Uit diepte-interviews met een aantal communicatieprofessionals blijkt dat zij big data zien als een kans om strategischer te worden en de positie van communicatie in de organisatie te verbeteren. Of dat gaat lukken is nog maar de vraag. Het persbericht over het onderzoek heeft er een intrigerende, vernietigende zin over: ‘De slagingskans hiervan lijkt af te hangen van de mate van pro-activiteit die de professie op dit gebied kan ontwikkelen. Op dit moment wordt die pro-activiteit nog niet waargenomen.’

Volgens André Manning, directeur van Logeion, laat het onderzoek van Piet Verhoeven zien dat het vak gebaat is ‘bij een stevige discussie over wat big data organisaties, en hun communicatie, kan brengen’ en de rol van de communicatieprofessionals daarbij.

Communicatie-technicians 2.0

Verhoeven vindt dat het communicatievak zich moet ontwikkelen ‘in de richting van een professie waarin onderzoek en data centraler staan’.  Daarvoor zijn professionals nodig met analytische vaardigheden. ‘Die kunnen communicatie-technicians 2.0 worden genoemd en zijn dan gespecialiseerd in datacommunicatie of data-PR.’

Voor het onderzoek van Piet Verhoeven is een combinatie van onderzoeksmethoden gebruikt: een systematisch literatuuronderzoek in de wetenschappelijke literatuur over strategische communicatie en journalistiek, een secundaire analyse van de Nederlandse data van de Europese Communicatie Monitor 2016 over big data en een aantal diepte-interviews met Nederlandse communicatieprofessionals. Dit onderzoek werd mogelijk gemaakt door de partners van het Centrum Strategische Communicatie (CSC) van Logeion.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Maurice Maas

Het fundamentele inzicht ontbreekt dat communicatie en big data analyse niet alleen twee verschillende skill sets zijn, maar ook twee wezenlijk verschillende professies: alpha/gamma versus beta. Bekijk de profielen van de echte big data analytics professionals, en je vindt overwegend econometristen, natuurkundigen en TU opgeleide mensen. De essentie is dus samenwerking, waarbij inzichten voor communicatie meer en meer uit de beta hoek komen.

Frank Goren

En zoals bijna altijd in deze discussie: daar waar big data staat wordt hoogstwaarschijnlijk gewoon data bedoelt...

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in