Overslaan en naar de inhoud gaan

Jumbo wederom uitgeroepen tot kerstwinnaar door communicatiestrategen

En wel op een haar na unaniem! Voor Plus is ook waardering, voor Albert Heijn en Lidl minder.

Kerstmis is de Superbowl van de Lage Landen, dus net als vorig jaar vroeg Adformatie vijf communicatiestrategen hun oordeel te geven over de kerstreclames van Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus (dat is op alfabetische volgorde én gerangschikt op marktaandeel). Het inmiddels vaste Adformatie-kerstpanel bestaat uit Nadine Ridder (freelance creatief strateeg), Gijs de Bruijn (nog net managing director, strategy bij Selmore, straks Accenture), Esther Overmars (strategy director bij N=5), Hans Middelhoek (business creatief bij The USP Company) en Inge Ligthart (eigenaar, strategie bij Dawn).

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Johan

Ik vind het de grootste jankreclame van kerst 2018. Een loden leeuw is eerder op zijn plaats.
Deze reclame wenst alleen families en prettige kerst. Iedereen zonder is zeker niet welkom bij de Jumbo

Rob Linssen

Tja,Ridder snapt het verhaal van Plus niet. Er zijn er meer die Plus niet snappen, zegt zij. Dat kan. Strikt genomen is dat geen argument. Als je het niet snapt borrelt je brein anders. N = 1 vooruit 3. Mag. Maar ik kan je verzekeren dat wie pointe wel door heeft (het is geen whodunnit), deze prachtige film ongelofelijk aankomt. Heel knap! De heren en dames marketeers vinden emo mooi, maar schuwen pijn en verdriet. Dat zijn, mits oprecht gebruikt, sterke ingrediënten voor een plot. Wat ik vaak zie als er tijdens de presentatie een gevoelig idee voorbij komt, diezelfde heren en dames marketeers niet zo goed raad weten met hun emoties. Opeens verdwijnt die corporate 'ik-weet-het-sluier' om plaats te maken voor een ongemakkelijk moment. Vaak is het reden om direct te sluiten als een oester en te gaan voor vrolijkheid en niks aan de hand. Jammer.

Een recent geworden weduwe

Ik zag de reclame van Plus vandaag voor het eerst! Wat een verschrikkelijke reclame als je net weduwe bent geworden! "Goed eten is samen eten" (!) Ik had mijn man ook graag deze Kerst aan het kerstdiner gezien...! Heb nog nooit bij een reclame zit te janken, maar wel vanmorgen! Ik snap nu helemaal goed dat er legio mensen zijn die de decembermaand zo snel mogelijk voorbij willen zien gaan. Wat beogen die supermarkten met dit soort reclames? Dat ik nu naar hun supermarkt hol om daar mijn boodschappen te gaan doen! Nee, dus. Ik doe m'n boodschappen bij de super om de hoek en blijf dat doen.

Ad

https://www.ad.nl/koken-en-eten/kenners-ah-onderscheidt-zich-met-kerstcommercial-plus-slaat-de-plank-mis~a4e1b441/

Frank

Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde van Nadine Ridder in dit panel is. Want je weet op voorhand dat als je geen focus legt op 'niet blank', 'een samengesteld gezin' en 'LHBTQSU characters', je door haar afgebrand wordt. Het heeft niets te maken met een inhoudelijke beoordeling, het wordt alleen maar getoetst aan het ideale wereldbeeld van mevrouw. Zo voorspelbaar en zo weinig respect richting mensen met een andere mening. Juist heel slim van Jumbo dat ze massa willen aanspreken en zich niets aantrekken van de enge SJW bubble waar mevrouw Ridder in leeft.

Dirk Melief

Hear hear

Gerben Busch

Voor mij is de overduidelijke winnaar KPN met de 'Gamers' commercial. Geen sleezy, corny voorspelbare feel good, maar een mooie film op basis van een eigentijds inzicht die culmineert in dat fijne, warme kerstgevoel. Check vooral de langer versie.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in