Kanis en Gunnink terug bij Albert Heijn
Het koffiemerk van Douwe Egberts werd per 1 maart vorig jaar uit de schappen gehaald. Albert Heijn noemde als reden van schrappen de tegenvallende verkoop van het Douwe Egberts-merk. Adriaan Nühn, bestuursvoorzitter van Sara Lee, gaf in het aprilnummer van Tijdschrift voor Marketing echter een andere reden, namelijk ruzie over de prijs. Hij zei toen: ‘We houden een rechte rug. We gaan niet zomaar geld weggeven. Daardoor zijn we bij AH ook Kanis en Gunnink kwijtgeraakt.’
Kanis en Gunnink-drinkers die bij Albert Heijn shopten, kregen een brief van AH thuisgestuurd met daarin het aanbod over te stappen op AH's huismerk, Perla Mild. Deze opmerkelijke DM-actie kreeg indertijd veel aandacht in de media. Bestuursvoorzitter Ardiaan Nühn van Sara Lee liet in hetzelfde nummer van Tijdschrift voor Marketing ook al weten dat Kanis en Gunnink weer terug zou keren op het AH-schap. Dat is nu dus gebeurd.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVolgens Suzanne Rotteveel, woordvoerder Douwe Egberts, is de actie onderdeel van een samenwerkingsverband tussen Douwe Egberts en Albert Heijn, om de complete koffiecategorie een nieuwe impuls te geven. Rotteveel: ‘De samenwerking tussen DE en Albert Heijn is geïntensiveerd, met als doel groei van de complete koffiecategorie. Dit betreft dus het gehele assortiment. In het contract was ook opgenomen dat de Kanis en Gunnink-varianten Regular en Decafeïne terug zouden keren op de schappen. De fabrikant en retailer starten ook gezamenlijke acties.’ De koffiepads van Kanis en Gunnink keren niet terug.
Douwe Egberts is blij met de ontwikkelingen. Rotteveel: ‘Ja, het is leuk dat we weer samen aan tafel zitten, om wederzijdse investeringen in de koffiecategorie te maken.’
Over prijsonderhandelingen kan Rotteveel niets mededelen. Perla Koffie werd vorig jaar aangeboden voor 1,99 euro, en dat kost het op Albert.nl nog steeds. Een pak Kanis en Gunnink kost op dezelfde site nu echter 1.97 euro.
Albert Heijn voert trouwens met meerdere fabrikanten vredesbesprekingen. De retailer adverteerde vandaag in de kranten met een paginagrote advertentie, waarin de grootgrutter het 'goed maakt' met koekfabrikant Peijnenburg. In de advertentie staat: Een beetje strijd op zijn tijd is niet zo erg. Dat houdt je scherp (en de prijzen trouwens ook). Maar goedmaken blijft toch het leukst. Tussen Albert Heijn en Peijnenburg is het weer koek en ei. Daarom hebben we nu...deze week een leuke actie...Zo zijn we allemaal weer 'happie'.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid