Overslaan en naar de inhoud gaan

Kabinet communiceert slim

Er is in de media veel te doen geweest over de 'Honderd dagen in het land' van JP Balkenende en consorten. Met name de grootschalige…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de eerste plaats gaat het natuurlijk ongelooflijk goed met dit land; dat helpt allicht. Ten tweede lijkt zowel de inhoud als communicatie van het huidige kabinetsbeleid uitzonderlijk goed uitgedacht en voorbereid. 'Samen' is een bindende thematiek voor inhoud en communicatie en in die communicatie heeft een mooie symbiose plaatsgevonden tussen het vakmanschap van campagneleider De Vries en de grondigheid van de RVD-denktank. Je weet wel van prof dr ir Rijnja c.s.. Die grondige voorbereiding lijkt gestoeld op de learnings van veel politiek miskleunen in het verleden (Fortuyn, EU-grondwet, etc) en is gebaseerd op een bedrieglijk eenvoudige triade, nl. die van 'contact, contract en controle'. Dit is een mooi principe waar meer communicatieprofessionals een voorbeeld aan zouden kunnen nemen. In veel organisatie wordt teveel gestuurd op 'contract en controle', maar omdat het daadwerkelijk diepgaande 'contact' met klant of burger niet heeft plaatsgevonden, maak je hoge transactiekosten, ofwel je voert misschien een contract uit waar niemand op zit te wachten.

related partner content for mobile comes here

Uitstekend dus dat het kabinet uitgebreid het land in gaat en met burgers discussieert; overigens alleen als ze dat ook de komende vier jaar blijven doen. Ik denk zo maar dat ze dat van plan zijn. Plasterk liet zich al zoiets ontvallen en Bos - op zijn beurt - gaf aan niet op de kille cijfers (controle) te willen worden aangesproken, maar op de grote lijnen van het beleid (contact en contract). De RVD onkent overigens alles, reden te meer om aan te nemen dat het waar is.

Lees meer in: Bart Nooteboom, 'Vertrouwen: vormen, grondslagen, gebruik en gebreken van vertrouwen' en Teuling/Bovenberg/vDalen 'In de cirkel van goede intenties: de economie van het publiek belang'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in