Overslaan en naar de inhoud gaan

Ik Kies Bewust: 'Vruchtensappen niet te vaak consumeren'

Stichting Ik Kies Bewust haalt 'groene Vinkje' (gezondere keuze) van vruchtensappen af.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Verpakkingen van vruchtensappen mogen geen groen Vinkje meer dragen. Dat heeft de Stichting Ik Kies Bewust in juli bekend gemaakt. De wetenschappelijke commissie van de stichting zegt sappen niet langer te beschouwen als basisproduct te beschouwen. Ik Kies Bewust zegt: &;Vruchtensappen zijn in tegenstelling tot de voorgaande criteriaversie geen basisproducten meer. Dat betekent dat er voortaan alleen nog een Vinkje met de blauwe cirkel op kan.&;

related partner content for mobile comes here

 

Het groene Vinkje (gezondere keuze) mag alleen op basisvoedingsmiddelen staan die tot de Schijf van Vijf behoren. Het blauwe Vinkje (bewuste keuze) is voor producten die niet tot de Schijf van Vijf behoren en die je niet te vaak zou moeten consumeren.

Stichting Ik Kies Bewust neemt de criteria voor de &;Vinkjes&; iedere vier jaar opnieuw onder de loep. Dan worden de criteria voor verzadigd vet, suiker, zout, calorieën en voedingsvezels herzien. Het idee daarachter is dat fabrikanten de samenstelling aanpassen zodat het Vinkje behouden blijft. Producten worden zo steeds iets gezonder. Fabrikanten en retailers krijgen tot 1 januari 2017 de tijd om te voldoen aan de nieuwe criteria. zijn de (over het algemeen strengere) criteria te vinden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in