Overslaan en naar de inhoud gaan

5 adviezen voor zorgverzekeraars met een reputatie in de gevarenzone

Waarom laten zorgverzekeraars niet van zich horen? Hebben ze geen reputatiestrategie?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

[door Krijn van Rijn]

related partner content for mobile comes here

Eind vorig jaar viel het kabinet bijna over de budgetpolis zonder vrije artsenkeuze. Ongewenste tweedeling in de zorg, was de kritiek. Wie een ‘dure’ in-naturapolis kan betalen, houdt keuzevrijheid, wie op de ‘goedkope’ budgetpolis is aangewezen niet meer. Dan bepaalt je zorgverzekeraar welke specialist of ziekenhuis je mag bezoeken. Een pauperpolis framen critici, strijdig met de solidariteit tussen arm en rijk, jong en oud, ziek en gezond.

De kritiek op de zorgverzekeraars is niet verstomd. Hun imago is niet best. Ze zouden arrogant zijn en steeds vaker op de stoel van de arts zitten. Ondanks dat zij al acht jaar lang de regie op het systeem voeren, zijn de zorgkosten, premies en het eigen risico blijven stijgen, terwijl de kwaliteit van de zorg niet zichtbaar is verbeterd.

Reputatie in gevaar

Het zorgstelsel is in de gevarenzone beland en hiermee ook de reputatie van de zorgverzekeraars. Maar hierover horen wij hen vrijwel niet. Hebben ze wel een reputatiestrategie? En zo ja, welke? Stil zitten terwijl je geschoren wordt? Denken de verzekeraars dat de storm overwaait, nu het kabinet toch een aangepaste budgetpolis invoert en zij zich hierachter kunnen verschuilen?

Deze strategie zal naar mijn verwachting de verzekeraars niet helpen. Als zij eind dit jaar hun zorgpremies voor 2016 bekendmaken, moeten zij toch met de billen bloot.

Reputatieadviezen

Wat kunnen de zorgverzekeraars beter wél doen om verdere reputatieschade te voorkomen?

Onze adviezen:

  1. Wees transparant in je communicatie. Maak klip en klaar duidelijk wat de verschillen tussen de budget- en in-naturapolis zijn.
  2. Leg concreet uit waarom je bepaalde specialisten en ziekenhuizen wél contracteert en andere niet. Maak hun prestaties, scores en verbeterpunten openbaar, op een voor iedereen begrijpelijke wijze.
  3. Let ook bij de budgetpolis op de balans tussen keuzevrijheid, geld en kwaliteit. Contracteer ook eens ziekenhuizen die bewezen goed én goedkoop zijn.
  4. Laat je cliënten aan het woord over hun ervaringen met je dienstverlening.
  5. Gun huisartsen en andere eerstelijns professionals de vrijheid om hun patiënten te adviseren welke zorgverzekeraar zij kunnen kiezen.

Zorgverzekeraars, wie durft?

FOTO: ANP

Krijn van Rijn, reputatiestrateeg en partner

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in