Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom de naam ‘Afdeling Communicatie' het vak niet verder helpt

Hoe kunnen we onszelf beter noemen? Organisatiefluisteraar, conversatiecoach?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met onze naam wekken we de indruk dat wij de communicatie van de organisatie wel even voor onze rekening nemen:” Terwijl we meer willen inzetten op anderen helpen zelf beter te communiceren”. Communicatie is niet van ons. Sterker nog, dat is het nooit geweest. Iedereen communiceert toch? Al jaren - lang voordat wij onszelf de ‘Afdeling Communicatie’ gingen noemen.

related partner content for mobile comes here

Wat voor namen circuleren er zoal voor wat wij doen?
De afdeling communicatie, team interne communicatie, communicatie specialist, merkmanager, conversatie manager, communicatie coach, reputatie manager, coördinator communicatie en nog veel meer. In talloze vormen en benamingen, er staat ‘communicatie’ op ons visitekaartje. Maar niet bij onze minstens net zoveel communicerende collega’s.

Of we onszelf nu meer in de rol van informator zien, die ervoor zorgt dat iedereen geïnformeerd wordt. Of als regisseur die de communicatie in de organisatie structureert en bewaakt. Of als de vertaler die inhoud in gerichte boodschappen beschrijft. Hoe we er zelf ook tegenaan kijken, zolang we onszelf ‘communicatie dit of dat’ blijven noemen, houden wij de bal vooral bij onszelf. Dat werkt door in de organisatie. Hoe vaak ik niet in gesprekken met (project)managers, beleidsmensen en groepen medewerkers terugkrijg: ‘Maar voor die communicatie hebben we toch een afdeling? Daar zijn jullie toch van?’ Zo houden we de begripsverwarring zelf in stand.

En dat vinden alle mensen die communicatie lastig vinden helemaal niet erg. Wat wij echter wel erg zouden moeten vinden is, dat de naamgeving tegenstrijdig is met waar we naartoe willen: de organisatie communicatiever maken door het proces te versterken van alle uitwisseling in de organisatie waar betekenis ontstaat. Als wij naar ‘enablen’ toe willen, moeten we dat weerspiegelen in wat we over onszelf zeggen. Want wat je zegt, dat ben je toch zelf?

Hoe kunnen we onszelf het beste noemen?
Ik daag communicatie (excusez le mot) professionals dan ook uit: hoe kunnen we onszelf het beste noemen? Organisatie-fluisteraar? Conversatiecoach of -manager? Infrastructuurorganiser? Communicatiesupport? Facilitator? Manager Enabler? Medewerker advocaat? Contact socioloog? Chief listening officer? Interactie expert? Organisatie ondersteuner of versterker?

Heb jij een goed alternatief? Weet jij de naam die meteen duidelijk maakt wat wij (en niet!) doen?  Laat het weten door te reageren op deze blog!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in