Overslaan en naar de inhoud gaan

I Like Local: deeleconomie op z'n duurzaamst

Social travelwebsite koppelt mensen in Zuid-Oost Azië aan reizigers die op zoek zijn naar activiteiten die afwijken van de gebaande paden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

is opgericht door voormalig businessconsultant Sanne Meijboom. “Als consultant werk je hard en maak je flink wat uren. Uiteindelijk besloot ik dat ik al die tijd en energie liever wilde steken in iets waar ik zelf écht achter sta.” Na een carrière in India en Brazilië ontwikkelde ze het platform I Like Local. “Ik wil mijn passie van reizen combineren met het principe van de deeleconomie. Sharing is iets waar ik vurig in geloof. Daarbij richt ik me alleen op landen waar de lokale bevolking het hard nodig heeft.”

related partner content for mobile comes here

Vissen met Nook
Op de website kun je nu acht Aziatische landen selecteren, en kiezen uit allerlei activiteiten in de categorieën ‘homestay’, ‘farmstay’, ‘art & culture’, ‘trek & tour’, ‘food experience’ en ‘volunteering’. Zo kun je te gast zijn bij een Thaise familie, werp je een hengel uit met Nook in Sri Lanka, trek je door de eucalyptusbossen met Deen, of kook je samen met Sakunthala lokale Nepalese gerechten. Het allerbelangrijkst vindt Sanne het dat reizigers écht in contact komen met de lokale bevolking. Daarom organiseert I Like Local uitsluitend activiteiten voor individuen en kleine groepen van maximaal vijf personen. Nu nog louter in Thailand, Laos, Cambodja, Indonesië, Vietnam, Sri Lanka, India en Nepal, maar Sanne heeft de ambitie om in de toekomst ontmoetingen in Afrika en Zuid-Amerika te organiseren.

De krachten bundelen, ervaringen delen, samenwerken,  meerwaarde voor mensen wereldwijd. Het past in de gedachte van een economie die gebaseerd is op delen. Voor de lokale aanbieders van activiteiten kost de zichtbaarheid op het platform helemaal niets. Ook betalen zij geen commissie of bemiddelingskosten: de volledige opbrengst gaat linea recta naar de aanbieder. Afhankelijk van de bedragen die de lokale ondernemer rekent, berekent I Like Local 10 tot 20% bovenop de vraagprijs.

Breed aanbod en win-win
De grootste uitdaging voor Sanne is om zich met I Like Local te onderscheiden van andere travel peer-to-peer platformen, zoals Party With a Local en Airbnb, die als paddenstoelen uit de grond schieten. Gelukkig heeft Sanne persoonlijk contact met alle deelnemende locals om de kwaliteit van het aanbod te waarborgen; dit maakt het veel intiemer dan het (e-mail) contact wat voorafgaat aan een Airbnb bezoekje. Daarnaast streeft I Like Local ernaar strengere selectiecriteria voor de aangeboden activiteiten te hanteren. Veel peer-to-peer platformen hebben geen filter op hetgeen wat wordt aangeboden, hierdoor is misbruik eerder mogelijk. Ze zoekt het vooral in een breder aanbod. Waar veel travel sharing sites  doorgaans kiezen voor één tot drie typen activiteiten, kun je bij I Like Local kiezen uit honderdtachtig activiteiten, verdeeld over zes categorieën. Daarnaast heeft Sanne persoonlijk contact met alle deelnemende locals om de kwaliteit van het aanbod te waarborgen. Daarbij staat, anders dan bij vergelijkbare initiatieven, steeds de gelijkwaardigheid centraal. Dus een bijzondere ervaring voor de reiziger én meerwaarde voor de locals. Deze sharing-filosofie maakt I Like Local zo bijzonder.

Iedere week interviewen we een concept dat zich heeft ingeschreven voor de Accenture Innovation Awards 2014. Heb jij ook een innovatief concept? Schrijf je  in. Wil je stemmen op jouw favoriete concept, breng je stem uit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in