Hoogervorst onderneemt actie tegen obesitas
Overgewicht en ongezond eten veroorzaken jaarlijks ongeveer 40.000 nieuwe gevallen van diabetes, kanker, hart- en vaatziekten, concludeerde het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu september vorig jaar. Suikerhoudende frisdranken zijn belangrijke dikmakers bij kinderen.
De meeste betrokken organisaties zouden Hoogervorst hun medewerking in de strijd tegen obesitas hebben toegezegd. Dit voorjaar zal de branche een convenant met de minister ondertekenen. Die overeenkomst moet op 1 juli van dit jaar in werking treden. Deze maand presenteert Hoogervorst een intentieverklaring die moet leiden tot dat convenant.
Afgelopen voorjaar formuleerde de voedingsbranche een eigen gedragscode om vetzucht in te dammen. Toen zei Hoogervorst dat hij niet zou ingrijpen als die maatregelen zouden werken. Nu stelt het ministerie dat de eigen gedragscode onvoldoende werkt. ‘Het terrein waarop maatregelen nodig zijn, moet veel breder’, aldus de woordvoerster. ‘Meer partijen moeten zich aan dit beleid verbinden.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
In het convenant staan ook plannen die jongeren moeten aanzetten om meer te sporten. Volgens het ministerie dringt de combinatie van gezonder eten en meer beweging het aantal nieuwe gevallen van overgewicht onder jongeren terug. In het convenant ligt het accent op scholieren.
Frisdrankfabrikant Coca-Cola heeft vorige week al besloten om minder gewone cola te verkopen op middelbare scholen in Nederland. Het bedrijf gaat naast gewone cola voortaan light-drank, sap en mineraalwater verkopen.
Met de maatregel zou het bedrijf willen inspelen op de toenemende druk van politiek en consumentenorganisaties geen frisdrank meer te verkopen aan Nederlandse scholieren. Ongeveer de helft van de verkoopapparaten biedt al die ruimere keuze, maar Coca-Cola heeft besloten in alle apparaten light, sappen en mineraalwater te verkopen.
Bovendien brengt Coca-Cola de reclame op de automaten terug tot een minimum en zal het op alle apparaten in scholen stickers aanbrengen waarop te lezen is hoeveel calorieën de blikjes drank bevatten.
Coca-Cola liet vorige week ook weten dat het geen cola meer verkoopt in automaten op Belgische basisscholen. De automaten bevatten voortaan alleen sap, water en melk, zo heeft het bedrijf bekendgemaakt.
Coca-Cola heeft totaal 4500 automaten op Belgische scholen. Het bedrijf zegt met de maatregel zijn verantwoordelijkheid te nemen in de strijd tegen obesitas. De stad Brussel had al alle frisdrankautomaten op basisscholen en lagere scholen per 1 januari verboden. De openbare scholen in het Franstalige gedeelte van België doen dat per komend schooljaar.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid