Hoe verhoog je conversie via reviews? Zes tips
Uit onderzoek van Reevoo, een bedrijf dat software maakt voor social commerce, blijkt dat organisaties die consumentenreviews op hun eigen website plaatsen een omzetverhoging boeken van 18 procent. De conversie stijgt gemiddeld met tussen de 8 en 12 procent, maar omdat het bedrag van de gemiddelde order eveneens stijgt en consumenten vaker terugkomen, neemt de omzet sterker toe dan de conversie. Bovendien blijven consumenten langer op de website hangen en converseren onderling meer.
Alle reden dus om klantenreviews op je eigen website op te nemen. volgens Richard Anson, oprichter van Reevoo, stelde hiervoor zes belangrijke do’s op:
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & Milieu
1. Hoe meer reviews er op je site te vinden zijn, hoe hoger de conversie. Lang niet alle merken slagen er echter in om spontaan veel reviews te genereren. Soms is het nodig om klanten proactief om hun mening te vragen. Ontwikkel hiervoor een ‘review collection’-proces.
2. Probeer voor alle producten reviews te krijgen, en niet alleen van een paar populaire items. Richt het review collection-proces daarom met name ook op de longtail producten waar je minder van verkoopt.
3. Bij een productintroductie is het belangrijk om snel zoveel mogelijk reviews te verzamelen. Bij nieuwe producten hebben consumenten immers meer behoefte om de mening van anderen te lezen omdat ze van nature vaak risicomijdend gedrag vertonen. Snel veel reviews collecteren kan door gebruik te maken van software die reviews op andere websites doorplaatst op je eigen site.
4. Het is niet alleen zinvol om reviews op andere sites door te plaatsen op je eigen, maar andersom ook om door jezelf verzamelde reviews te delen met andere websites. Ga hiervoor samenwerkingsverbanden aan met productvergelijkingssites en gebruik software met syndicate-functionaliteit om het proces te automatiseren.
5. Reviews kunnen de traffic naar je website verhogen omdat zoekmachines veel waarde toekennen aan woorden die in reviews worden gebruikt, maar dan is het wel van belang dat het kwalitatief goede reviews zijn waarin de trefwoorden voorkomen die consumenten intikken op Google. Een andere manier om traffic te verhogen is consumenten de mogelijkheid geven om middels één vinkje hun review door te plaatsen op Facebook en/of Twitter.
6. Geloofwaardigheid is belangrijk. Manipuleer nooit zelf reviews. Verwijder geen negatieve reviews en wees erop attent dat concurrenten en partners geen fake reviews schrijven. Partners proberen soms met een paar positieve reviews de stroom op gang te brengen. Hoe goed bedoeld ook, doe dit niet. Fake reviews van concurrenten zijn uiteraard nog kwalijker, maar tegelijkertijd lastig te herkennen. Ze vallen soms op doordat ze specifiek gaan over nieuwe functionaliteit die nog niet in het product van die concurrent zit.
Samenvattend zijn er drie dingen nodig om het maximale uit consumentenreviews te halen:
1. een gedegen review collection proces, zodat klanten na iedere aankoop worden gestimuleerd een review te schrijven;
2. delen van content met andere websites en social content van derden integreren op je eigen website;
3. een onafhankelijke partij die de geloofwaardigheid van reviews controleert. Fake reviews – of ze nu positief of negatief zijn – schaden je merk.
auteur: Mirjam HulseBos.
Dit artikel is het tweede deel uit een drieluik over social commerce. Vorige week deel 1: 8 tips om meer resultaat te halen uit social commerce. Volgende week deel 3: 10 tips om social commerce op mobiel te laten faciliteren
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid