Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe je met één zinnetje duizenden orgaandonoren extra werft

Joanne Reinhard over nudging – en wat wel en niet werkt
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Nederlandse Joanne Reinhard, adviseur bij het Engelse The Behavioural Insights Team in Londen, doet onderzoek naar de effecten van psychologische nudges die mensen tot een bepaald gedrag aanzetten. Met een opmerkelijk onderzoek naar zinnetjes die ervoor zorgen dat zich duizenden mensen extra zich als orgaandonor laten registreren. Ze spreekt erover op Het Communicatiecongres 2015.

related partner content for mobile comes here

Je probeert mensen met nudges te verleiden?

‘Verleiding is een nogal beladen term, vaak negatief. Nee, het gaat juist om mensen te motiveren. We houden ons bijvoorbeeld bezig met werkzoekenden in job centers. We kijken hoe het proces zo ingericht kan worden dat ze sneller een baan vinden. We hebben onderzocht hoe dat beter kan.’

En, hoe kon dat beter?

‘Onder meer door meer persoonlijke gesprekken en minder papieren rompslomp. We hebben letterlijk de computer tussen de werkzoekenden en de jobcoach weggehaald. Eerst hebben we, kleinschalig, onderzocht wat beter werkte: de bestaande praktijk of de aanpak waarvan wij vermoedden dat die meer resultaat zou opleveren. Daarmee hebben we kunnen aantonen dat ons nieuwe proces sneller tot werk leidt.’

Dat gaat om een heel proces, zijn er kleine aanpassingen in jullie praktijk die tot groot resultaat leidden?

‘Ja, voor de belastingdienst in Engeland hebben we bekeken hoe we het aantal aangiftes van zelfstandigen konden verhogen. De Engelse belastingdienst liet deze mensen op hun website ‘landen’ waarna ze naar de pagina’s konden doorklikken waar ze de aangifte konden doen. We hebben laten zien dat als je mensen direct naar de pagina’s voor de belastingaangifte stuurt, dat veel meer oplevert. Ook interessant is een proef met orgaandonatie. We hebben daar acht variaties uitgetest van het formulier waarmee mensen zich als donor konden registreren.’

Welk won?

‘De meest effectieve bleek de toevoeging: ‘Als jij een orgaan nodig hebt, zou je er dan een willen?’ Die vorm van reciprociteit, wederkerigheid, leverde een significante stijging op en zou omgerekend tot 10.000 meer donorregistraties per jaar leiden. Een andere variatie, die het juist slechter maakte, was het toevoegen van een heel cheesy plaatje van lachende mensen. Je zou op het eerste gezicht denken: hé, dat ziet er menselijk en leuk uit, dat trekt mensen aan. Maar het werkte dus niet. Je boekt betere resultaten als je er niets bij zet dan dat je dat vrolijke plaatje toevoegt.’

Een langere versie van dit artikel is verschenen in Communicatie Magazine, oktober 2015.

Op Het Communicatiecongres (12 november) zal Joanne Reinhard uitgebreider over nudging en wat wel en niet werkt spreken.

Dit congres vindt plaats op 12 november in Amersfoort. Thema: Over de grenzen van het vak. Voor meer informatie: .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in