Overslaan en naar de inhoud gaan

Heineken stopt met de Loca-formule

Twee jaar geleden introduceerde Heineken met veel rumoer een eigen horeca franchise-formule. Het Amstel Loca café moest het gat opvullen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Twee jaar geleden Heineken met veel rumoer een eigen horeca franchise-formule. Het Amstel Loca café moest het gat opvullen dat kroegen en restaurants lieten liggen: het moment tijdens de borrel dat je wel iets lust, maar het nog te vroeg is voor een diner. Eind juni echter werden de deuren van het Loca café in Haarlem gesloten. De vestigingen in Apeldoorn en Tilbrug waren toen al dicht.

related partner content for mobile comes here

Het is de mantra van Heineken-marketingdirecteur Herwin van den Berg: ondernemend marketing bedrijven in plaats van 'communicatiedenken'. Geld verdienen met het merk, én met marketing. Risico’s nemen.
De franchiseketen Amstel Loca Foodcafé viel zeker onder deze visie, maar het kroegen-avontuur kan nu als mislukt worden beschouwd.

Heineken wilde met de franchiseketen een stukje opschuiven in de waardeketen en het Amstelbiertje meer als een premium biertje neerzetten, maar is nu weer terug bij af.

Norbert Cappetti, woordvoerder van Heineken, legt uit wat er mis is gegaan: ‘Het foodcafé in Haarlem draaide twee jaar prima, maar kreeg -net als alle andere horeca- te maken met de recessie. Eind 2008 hebben we het interieur nog aangepast in de hoop het tij te keren, maar na een kosten-batenanalyse hebben we uiteindelijk toch besloten er mee te stoppen. De cafés in Apeldoorn en Tilburg waren toen al dicht.’

Dus de vestigingen in Apeldoorn en Tilburg waren om een andere reden dan de recessie niet succesvol? ‘Ja, die hadden te lijden onder een hoog investeringsniveau, het rookverbod en uiteindelijk ook de recessie. Maar ook de locatiekeuze was bij deze twee minder gelukkig.’

Heineken concludeert dan ook dat de Loca-formule niet dat succes heeft gebracht dat men gehoopt had.

Norbert Cappetti: ‘Maar dat betekent niet dat we niet meer in het franchisemodel geloven. We denken dan ook na over een nieuwe invulling, al zijn er nog geen concrete plannen.’

Heineken heeft inmiddels een regeling getroffen met de Loca-exploitanten, de gebroeders Oud-Haarlem, en er is een nieuwe exploitant voor het pand gevonden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in