Overslaan en naar de inhoud gaan

Grootschalige tv-actie zet nog maar 15 procent Nederlanders aan tot donatie

‘Open het Dorp’-tactiek werkt steeds minder goed. Special interest-aanpak kan een oplossing zijn.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In Nederland worden jaarlijks miljoenen euro’s verzameld voor het goede doel. Zo ook voor de huidige vluchtelingenacties waarmee een goede opvang gerealiseerd wordt. Toch lijkt onder Nederlanders de algemene bereidheid om te doneren in de komende jaren behoorlijk te dalen. Ruim 50 procent van de Nederlanders geeft aan bij toekomstige landelijke acties minder te willen doneren dan in afgelopen jaren. Dit blijkt uit onderzoek van onafhankelijk mediabureau Mediaxplain onder 500 respondenten.

related partner content for mobile comes here

Véél minder

Het onderzoek is ingesteld naar aanleiding van een vraagstuk over de bereikbaarheid van donateurs via media-inzet. De resultaten zijn opmerkelijk: 50 procent van de Nederlanders stelt dat zij in de toekomst minder bereid zijn om te doneren. Het overgrote deel van deze groep (86%) geeft aan dat zelfs véél minder te gaan doen. De andere helft van Nederland (47%) geeft te kennen dat de bereidheid om te doneren bij hen, ten opzichte van de afgelopen jaren, niet groeit of daalt. De terugloop in donatiebereidheid bij een grote groep Nederlanders wordt slechts minimaal gecompenseerd door 3 procent van onze landgenoten die aangeven te verwachten in de toekomst juist méér te geven bij landelijke acties.

Nationale tv-campagnes

De sterke daling van de donatiebereidwilligheid lijkt ook grote impact te hebben op de wijze waarop donateurs in de toekomst bereikt dienen te worden. Een speciale uitzending van RTL Late Night: ‘Actie Voor Vluchtelingen’ onder presentatie van Humberto Tan haalde vorige maand nog wel ruim 225.000 euro op. Maar zijn in een periode waarin de bereidwilligheid van donateurs aanzienlijk daalt, nationale tv-campagnes wel het juiste middel om de bereidwillige donateurs te bereiken? Het onderzoek van Mediaxplain* toont aan dat slechts 15 procent de intentie heeft om te doneren bij een grootschalige vluchtelingenactie op tv. Deze donatiebereidwillige Nederlanders zijn vaak hoger opgeleid (hbo+), zijn niet bovengemiddeld aanwezig onder de kijkers van bereikzenders als NPO1 of RTL4, maar lezen wel relatief meer dagbladen en tijdschriften.

Specifieke mediatitels

‘Gechargeerd gezegd zou je kunnen stellen dat grote inzamelingsacties meer special interest worden. Dat vraagt ook om een special interest aanpak’, stelt Christiaan van Betuw van Mediaxplain. ‘Een avondvullend programma op een primair tv-kanaal in het teken van één donatie-actie lijkt niet meer van deze tijd. Specifieke mediatitels, zowel online als in print of in videocontent, spelen effectiever in op de specifieke interesses van de doelgroep en realiseren beter bereik. Meer op maat ontwikkelde – en aan specifieke mediatitels gekoppelde – acties zullen dan ook gemeengoed worden en de ‘Open het Dorp’-tactiek vervangen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in