Grolsch stopt met Zinniz


Nu laat Grolsch weten dat: ‘wegens het op dit moment ontbreken van een goed toekomstperspectief voor het marktsegment 'mixdranken en aanverwante bieren' per ingang van 1 november 2003 de uitlevering van het biermerk Zinniz stopt.’
In tegenstelling tot het perspectief dat circa twee jaar geleden nog alom werd toegedicht aan het marktsegment 'mixdranken en aanverwante bieren', tonen diverse recente marktonderzoeken aan, dat dit ten opzichte van de totale bier- en drankenmarkt kleine marktsegment geen verdere toekomst heeft. Merk-eigenaar Grolsch heeft dan ook besloten om niet langer te investeren in de bouw van het ruim anderhalf jaar geleden gelanceerde merk Zinniz.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Coen Thönissen, woordvoerder Grolsch: 'De nu genomen beslissing is een strategische. Ben je bereid te investeren in de bouw van een merk dat actief is in een kleine en inmiddels zelfs dalende markt? Ons antwoord is nee'.
Topman Jacques Troch zei in het novembernummer van het Tijdschrift voor Marketing nog: ‘Ken ik de redenen waarom een jongvolwassene ons freshbeer Zinniz niet drinkt? Vorig jaar was de smaak niet geprononceerd genoeg, te neutraal. De nieuwe smaken slaan al veel beter aan. Jongvolwassenen zijn belangrijk voor de toekomst van Grolsch. We hebben geprobeerd ze te bedienen en we blijven het proberen.’
Op de opmerking van Peter Vertregt, marketingdirecteur van Heineken in het Tijdschrift voor Marketing dat Zinniz ‘gemaakt, gekunsteld en bedacht’ is, zegt Troch: ‘Het zal wel. Ik ben nog nooit beledigd. En wat anderen over ons denken, nemen we voor kennisgeving aan, terwijl we er ijzig koud onder blijven. Er zijn twee mogelijkheden in deze verzadigde markt: of je doet niks – en dat kun je gewoon niet maken - of je toont initiatief. Je mag niet verwachten dat binnen een jaar na introductie een explosie volgt. Ook Bacardi Breezer brak pas door na vijf jaren van geduld oefenen! Er bestaan geen mirakels. Er bestaat alleen hardwerken en veel geduld oefenen. Wanneer het Bijltjesdag is voor Zinniz? Dat woord kennen wij niet hoor. Er zijn producten waar je nooit afscheid van neemt. Omdat ze belangrijk zijn voor de dynamiek en de leerervaringen. De volgende stap voor Zinniz? Waarom zal er nu weer een volgende stap moeten zijn? De smaken zijn okay. De verpakking is okay. De naam is okay. En geleidelijk aan neemt de waardering van de consument toe.’
Woordvoerder Thönissen zegt nu: ‘Binnen het marktsegment presteert Zinniz weliswaar concurrerend, maar de huidige omvang en het huidige toekomstperspectief van het marktsegment zijn onvoldoende interessant om door te gaan’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid