Overslaan en naar de inhoud gaan

Grolsch stopt met Zinniz

Grolsch stopt met Zinniz, het hippe bier met een kleurtje en een smaakje. Eerder werd het merk nog neergezet als een belangrijke innovatie,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nu laat Grolsch weten dat: ‘wegens het op dit moment ontbreken van een goed toekomstperspectief voor het marktsegment 'mixdranken en aanverwante bieren' per ingang van 1 november 2003 de uitlevering van het biermerk Zinniz stopt.’

related partner content for mobile comes here

In tegenstelling tot het perspectief dat circa twee jaar geleden nog alom werd toegedicht aan het marktsegment 'mixdranken en aanverwante bieren', tonen diverse recente marktonderzoeken aan, dat dit ten opzichte van de totale bier- en drankenmarkt kleine marktsegment geen verdere toekomst heeft. Merk-eigenaar Grolsch heeft dan ook besloten om niet langer te investeren in de bouw van het ruim anderhalf jaar geleden gelanceerde merk Zinniz.

Coen Thönissen, woordvoerder Grolsch: 'De nu genomen beslissing is een strategische. Ben je bereid te investeren in de bouw van een merk dat actief is in een kleine en inmiddels zelfs dalende markt? Ons antwoord is nee'.
Topman Jacques Troch zei in het novembernummer van het Tijdschrift voor Marketing nog: ‘Ken ik de redenen waarom een jongvolwassene ons freshbeer Zinniz niet drinkt? Vorig jaar was de smaak niet geprononceerd genoeg, te neutraal. De nieuwe smaken slaan al veel beter aan. Jongvolwassenen zijn belangrijk voor de toekomst van Grolsch. We hebben geprobeerd ze te bedienen en we blijven het proberen.’

Op de opmerking van Peter Vertregt, marketingdirecteur van Heineken in het Tijdschrift voor Marketing dat Zinniz ‘gemaakt, gekunsteld en bedacht’ is, zegt Troch: ‘Het zal wel. Ik ben nog nooit beledigd. En wat anderen over ons denken, nemen we voor kennisgeving aan, terwijl we er ijzig koud onder blijven. Er zijn twee mogelijkheden in deze verzadigde markt: of je doet niks – en dat kun je gewoon niet maken - of je toont initiatief. Je mag niet verwachten dat binnen een jaar na introductie een explosie volgt. Ook Bacardi Breezer brak pas door na vijf jaren van geduld oefenen! Er bestaan geen mirakels. Er bestaat alleen hardwerken en veel geduld oefenen. Wanneer het Bijltjesdag is voor Zinniz? Dat woord kennen wij niet hoor. Er zijn producten waar je nooit afscheid van neemt. Omdat ze belangrijk zijn voor de dynamiek en de leerervaringen. De volgende stap voor Zinniz? Waarom zal er nu weer een volgende stap moeten zijn? De smaken zijn okay. De verpakking is okay. De naam is okay. En geleidelijk aan neemt de waardering van de consument toe.’
Woordvoerder Thönissen zegt nu: ‘Binnen het marktsegment presteert Zinniz weliswaar concurrerend, maar de huidige omvang en het huidige toekomstperspectief van het marktsegment zijn onvoldoende interessant om door te gaan’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in