Overslaan en naar de inhoud gaan

Goede doelen mogen reserves opbouwen

Fondsenwervende organisaties mogen financiële reserves opbouwen, maar moeten aan hun donateurs verantwoorden waarom ze dat doen. Dat staat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De richtlijnen zijn volgens de VFI meer bedoeld om het financiële beleid helder te maken voordonateurs, dan om een maximum aan de reserves te stellen.
De brancheorganisatie realiseert zich dat publieksvertrouwen cruciaal is voor de toekomst vande goede doelen. Naar aanleiding van vragen uit de samenleving over financiële reserves die bijsommige organisaties opliepen tot miljoenen, heeft de VFI hierover richtlijnen vastgesteld.
Nu is onder meer afgesproken dat:

related partner content for mobile comes here
  • de 'continuïteitsreserve' voor de korte termijn maximaal 1,5 maal dejaarlijkse kosten voor de werkorganisatie mag bedragen;
  • de goededoelorganisatie de gevormde reserves mag beleggen,mits daar weinig tot geen risico aan kleeft;
  • geld reserveren zonder bestemming niet wenselijk is. De VFI erkent dat er nog al wat spelingmogelijk is binnen de richtlijnen, maar benadrukt dat het om richtlijnen gaat en geen regels waarsancties op staan. De goede doelen moeten vanaf 2005 hun beleggingsbeleid ende verantwoording over reserve-opbouw opnemen in het jaarverslag. De VFI zal het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) vragen om het naleven van deRichtlijn Reserves Goede Doelen op te nemen in de eisen van het CBF Keur. Het CBF controleertde jaarstukken van alle 83 leden van de VFI.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in