Overslaan en naar de inhoud gaan

Groei Google stagneert, concurrenten blijven achter

Zoekmachine Google heeft met 68 procent het meeste bereik onder Nederlandse internetters, maar de rek lijkt eruit. Concurrenten weten nog…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Checkit en internetonderzoeksbureau R&M Interactive onderzoeken middels de Nationale Search Engine Monitor twee keer per jaar het zoekgedrag van de Nederlandse internetter. Google was in januari 2004 bij tweederde van de Nederlanders favoriet, concurrent Ilse volgde op afstand met 17 procent. Nummer drie was MSN met 4 procent, Altavista volgde met 2 procent, Lycos werd slechts door 1 procent gebruikt.
In januari 2003 gaf 51 procent van de internetters aan Google te gebruiken, 14 procent surfte naar Ilse. In september 2003 lagen die percentages respectievelijk op 65 en 19 procent. Het is Ilse het afgelopen half jaar dus niet gelukt om in te lopen op Google.
Ook qua naamsbekendheid scoort Google hoog: 97 procent kent het merk, tegen 96 procent die zegt Ilse te kennen. AltaVista volgt met 78 procent, Lycos 74 procent en MSN 71 procent.

related partner content for mobile comes here

Paul Aelen verwacht het komende jaar wel een verschuiving in de percentages, maar niet ten gunste van Ilse: ‘MSN zal zeker inlopen. Ze introduceren in het komende najaar namelijk hun eigen zoekmachine en zullen zeker ‘misbruik’ maken van hun bereik (honderd miljoen hotmailgebruikers, vier miljoen msn-ers in Nederland) om die zoekmachine te promoten.’
De cijfers laten volgens Aelen ook zien dat Google moet opschieten met een eventuele beursgang. ‘Google zit op een breekpunt, de kans zit erin dat het vanaf nu minder gaat.’ Overigens maakte Google onlangs bekend 350 miljoen dollar winst te hebben gemaakt in 2003.
Voor dit onderzoek werden 1.079 internetgebruikers gevraagd over hun zoekgedrag.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in